Paleolivet: Anmeldelse: Mit hemmelige forhold til mad - en bog af Sofia Manning

onsdag den 6. januar 2016

Anmeldelse: Mit hemmelige forhold til mad - en bog af Sofia Manning


Her er endnu en bog jeg gerne vil anbefale! Især hvis du ikke har et 100% afslappet forhold til mad og ikke altid putter mad i munden, fordi du er sulten og har behov for næring ;-)
Eller hvis du i disse dage går og tænker over, hvordan du skal "straffe" dig selv, for al den julemad du har høvlet ned.

I dag handler det om bogen: "Mit hemmelige forhold til mad"
 

Anmeldelse af Mit hemmelige forhold til mad



”Hvorfor ville du dog ønske at spise noget, der gør dig dårligt til mode? Hvorfor dog bruge 2 min. på at indtage noget, der fylder dig med selvlede i timevis? Søg svaret på dette i dig selv. Søg svaret på: Hvorfor?”

Ovenstående citat er fra Sofia Mannings nye bog: "Mit hemmelige forhold til mad". En rigtig fin bog om det at kæmpe med maden. Kæmpe med besættelsen af mad og det at skulle nå en bestemt vægt, se ud på en bestemt måde. Og tackle livets udfordringer ved at spise. Skiftevis kontrolleret og amok.
Sofia Manning som ellers nok er mest kendt som Danmarks Coachdronning nr 1, har skrevet en bog om sit eget problematiske forhold til mad. Og hvordan hun er kommet over på den anden side.

Og hvordan du kan gøre det samme.

Løsningen er ikke det du tror

Du skal nemlig ikke starte med at rydde op i alle de mentale udfordringer der ligger og får dine dårlige spisemønstre til at ske. Du behøves ikke bruge timer hos en psykolog/coach/terapeaut.
Du skal i stedet starte med at normalisere dine spisemønstre. Og handle ud fra selvkærlighed.

 
I bogen fortæller Sofia sin egen historie ret personligt suppleret med uddrag fra hendes dagbog gennem årene. Historien er både spændende, medrivende og til tider hjertegribene. Undervejs får vi inspiration til hvordan vi selv kan gøre op med vores egne mad-monstre med udgangspunkt i den vej Sofia har brugt. Der er simpelthen gjort plads til selvreflektioner i bogen, så du kan arbejde med udgangspunkt i din egen historie.

Jeg oplever netop det – plads til min egen historie, som et kæmpe plus ved bogen, fordi det ”bare at læse” de gode råd, sjældent gør os i stand til at komme videre.




 
Sidder du og spekulere over hvad bogen har med bloggen her at gøre?

Jeg har valgt at anmelde bogen, fordi jeg mener den er relevant for rigtig mange af os. Og jeg tror, rigtig mange af os, vil kunne genkende os selv et sted eller 2 i Sofias historie. Og have godt af at reflektere over, om vores forhold til mad kunne være sundere end det er.

Bogen er både vigtig og inspirerende! Også for os med døtre.

Her er eksempler fra bogens egen side:

 

Hun skriver selv, at hendes løsning er til dig, især hvis du:
·         Kæmper med dårlig samvittighed (i forhold til mad og vægt)
Spiser på dine følelser
·         Tænker at du ikke er god nok
·         Overspiser
·         Trøstespiser
·         Belønner dig selv med mad
·         Ser dig selv som svag (manglende vilje)
·         Ikke prioriterer dig selv nok
·         Tænker at der er noget galt med dig
·         Lyver for dig selv
·         Er bange for at blive sulten
·         Er afhængig af sukker
·         Saboterer dig selv
·         Undgår visse madvarer/drikke
·         Ser det hele meget sort/hvidt (Uhhh det er en klassiker for mange)
·         Lever med at chips og cola er ”dit stof”
·         Ikke har ”tid ” til at lave sund mad
·         Ikke har overskud i dit liv til at kontrollere din mad
·         Synes, det er møg svært at få dine omgivelser med på en 100 % omvending
·         Spiser (ALT for meget) når følelserne spidser til og/eller udfordringerne bliver for "voldsomme" (Åh den kender jeg GODT)
·         Er HELT klar over, hvad du skal, men kan bare ikke komme i gang
·         Kæmper med kropsopfattelse
·         Har en frygt for at tage på
·         Mangler evne til at give dig selv omsorg
·         Ikke kan holde motivationen, når du ikke kan se, at vægten går ned  

Det er mange ting at slås med (også selvom du ikke slås med dem alle). Derfor skal der også en transformation til.

Min historie.

Helt personligt, kan jeg i hvert fald godt genkende bidder af historien hos mig selv. Når jeg er træt, presset eller ked af noget, så åbner jeg pr refleks skuffen med nødder og chokolade. Og kan sjældent nøjes med ”en enkelt”. Jeg har ikke lyst til at mærke, det jeg mærker og forsøger i stedet at spise det væk.
Jeg har selv det sidste års tid, haft fokus på at lade være at spise på følelserne. (Men lad os bare sige; Rom blev ikke bygget på en dag)


Det jeg ikke forstår (i bogen altså).

Der er nogle helsides sort-hvide billeder i bogen mellem hver ”del”.  Det er endda de samme billeder. Dem fatter jeg simpelthen ikke? Hvad gør de der? Hvad forestiller de? Hvad har de med bogen at gøre? Er der noget jeg ikke forstår?

Jeg forstår heller ikke valget at skriftstørrelse. På trods af min fremskredne alder, har jeg faktisk et glimrende syn (ok, har fået hjælp af en laserOP). Men skriften i den bog, er altså LILLE. Så lille, at jeg godt kan komme i tanke om et par i min omgangskreds, der ville finde det temmelig anstrengende!
Men det er alt sammen til at leve med, for bogen er altså værd at læse! Og værd at blive klogere af!

Bogkvalitet
Ellers er det en lækker bog. Lækkert omslag. God kvalitet. Fint med de pink elementer.
Den er også overkommeligt i pris. Og værd at læse mere end en gang!

Kan også fås som e-bog!

 
Nysgerrig på mere?

Hvis du vil læse mere, så fortæller Sofia selv her på min-mave.dk.



 

Ved du allerede nu, at du må eje bogen?

Så fås den her Gucca

Eller hvis du er medlem køb hos Plusbog.dk
PS! Hvis du handler gennem et af ovenstående links, støtter du bloggen UDEN at det koster dig noget som helst! Det er nemlig affiliate-links. Vil du hellere handle et andet sted, gør du selvfølgelig bare det.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar