torsdag den 6. oktober 2011

Dagens frokost og et interessant link

Først det vigtige - smil - maden.
Sådan så dagens frokost ud. Den var Yummi. En slags kål-tacos.

Og så lidt interessant læsning.
Bare det var så nemt, at hvis man spiste Paleo-kost, var der et sæt regler og ingenting at tage stilling til. Men så nemt er det jo ikke, som med så meget andet, må man også selv tage stilling og overveje fordele og ulemper.
Et par af de dilemaer, jeg er stødt på / har spurgt mig selv om, undervejs, mens jeg har læst en masse om Stenalder-principperne er bla:
  • Er mælke produkter inde eller ude? (Jeg tåler dem ikke særlig godt, så får mig er de ude, men der findes masser af Paleo opskrifter, hvor de er med)

  • Duer alt kød, eller er det virkelig kun Græsfodrede dyr der har den rigtige fedt-sammensætning?

  • Kartofler? Hot og Not? Hvorfor er de ikke Stenaldermad? De har i hvert fald mange kylhydrater, og det er for mig en god grund til at holde igen. De giver mig blodsukker udsving. Men jeg har valgt ikke, at udelukke dem helt. Det er også nemmere når man er gæst! Men hvad med alle de andre rodfrugter? De har jo også masser af kulhydrater, ikk? I hvert fald sammenlignet med squash og den slag. For mig er en del af fidussen bestemt, at holde mit blodsukker stabilt, så de skal ikke være hoved-elementet i måltiden.

Men lige her, bliver alle disse spørgsmål taget op:
http://paleodietlifestyle.com/fatty-meat-potatoes-dairy-and-paleo-2-0/

Det er en lang artikel, hvis du ikke orker, er her et par highligths:


Om kødet:
"The fat composition of grain-fed animals isn’t higher in omega-6 fat, rather it’s lower in omega-3 fat. That simply means that those who regularly eat grain-fed meat might need to make sure that they regularly eat fatty fish like salmon or sardines to bring their omega-3 fat intake in balance with their omega-6 intake."

Om mælkeprodukter:
Additionally, by shunning all dairy for ideological reasons about imitating our past, we miss on a great source of healthy fat, butter fat. Of course, dairy is not necessary at all on a healthy diet and its products should still be avoided by people with digestive issues or an autoimmune disease.

Om kartofler:
Potatoes are a great source of vitamin C, potassium, vitamin B6 and magnesium. Potatoes are also a source of complete protein and can be eaten exclusively in periods of scarcity without the risk being protein deficient. Many cultures have thrived on diets very high in potatoes.

Og her står vidst "hellere kartofler end frugt":
Contrary to the simple sugars like glucose and fructose found in fruits, starchy vegetables are often mostly starch, a polymer of glucose molecules. Starch is broken to simple glucose molecules in our digestive systems and our bodies ends up only dealing with glucose, which is a sugar that can be used by all our cells for energy, contrary to the toxic fructose.

Det korte af det lange er, hvis du tåler dem, så kan de sagtens spises i moderate mængder.

Velbekommen!

1 kommentar:

  1. Balance -balance.
    Det kommer vel også an på om ens mål er sundhed eller slankhed.
    Når jeg prøver at tabe mig er jeg ret sparsom med rodfrugter, frugt og mælk. Min datter derimod må gerne fylde sig med rodfrugter og frugt.

    Kødet- tjah- det er jo svært i DK kun at spise omega3 kød- men derfor kan man jo godt af en hel masse andre årsager forsøge at vælge det kød.
    F eks er der en række miljøfordele ved græsopdrætte kød.
    Når man vælger økologis eller naturplejekød så vil du får næsten omega3 kød ;) Kaniner og lam er andet kød som kun fodres lidt med korn.
    De nye skovssvin i irma lyder også interessante,

    SvarSlet