Paleolivet: Boganmeldelse: URteKOST af Stinne Berg

lørdag den 5. august 2017

Boganmeldelse: URteKOST af Stinne Berg







Indrømmelse! Jeg er sådan en, der ret sikkert er p... irreterende for mange mennesker.

Når jeg får besked på, at skulle gøre et eller andet.
-Fx træne på en bestemt måde
-Eller spise noget bestemt
-Eller spise efter et bestemt mønster
-Eller børste mine tænder i cirkelbevægelser

Ja, så er jeg ikke rigtig klar, til at sige "Javel", før jeg forstår "hvorfor".


Eksempel:
-> Hvorfor skal jeg styrketræne? 
Fordi
fra du er 30 år mister du mere og mere muskel-masse for hver dag der går, hvis du ikke arbejder for det. De manglende muskler vil begænse dine muligheder og øge dit fedtlag.

Ahaaa. Det giver mening, lad mig komme igang....

Og hvad har det så med bogen URteKOSt at gøre Malene? tænker du måske.


Derfor skal du læse URteKOST

Anmeldese

URtekost er Stinnes anden sundheds-bog, og det er en lækker overskuelig bog, der i bund og grund giver dig opskriften på, hvordan du lever et sundt liv med overskud og uden de mange livsstils-sygdomme vi danskere overfaldes af.

Og bogen den gør lige netop DET - altså forklarer dig HVORFOR du skal spise, bevæge dig og leve efter de retningslinier der er angivet i bogen.

Og de retningslinier er altså ikke en eller anden striks kur.
Det er helt almindelig sund naturlig mad og bevægelse mm. der kan hjælpe dig til at få det bedre på alle måder.

Eller måske skulle jeg skrive:
hvad der burde blive betragtet som helt almindelig sund mad og bevægelse - for det er jo en af udfordringerne i vores hverdag.
At der er rigtig mange usunde ting (ikke kun junkfood) der er blevet en hel normal del af vores hverdag.


Inspiration og viden i 3 dele


Del1
Bogen er delt op i 3 dele, hvor den første del er den mest omfattende.  Den både anviser og forklarer.
Fx:

  • Ulemperne ved moderne kost
  • Sammenhængen mellem kost og velbefindende
  • Fordøjelse
  • Hjernemad og de 2 hjerner
  • Urter til afgiftning
  • Blodsukkerbalance
  • Søvn
  • Sex
  • Helbredende urter
  • Funktionel medicin 

For bare at nævne nogle af emnerne.
Undervejs får du anvisninger og tests
Denne del er med mine briller den mest interessante.


Del2
Del 2 er opskrifter. Opskrifterne er forholdvis korte anvisninger af simple med lækre retter med masser af grønt.

Som forsiden af bogen skriver, så passer URteKOST både til en gluten&mælkefri livsstil, Paleo, A.I.P., pegan, clean eating, rawfood & mindful living.

Helt personligt, har jeg svært med opskrifter uden billeder, selv om jeg godt kan forstå, at de nok har været svære at få plads til i bogen.

Men lad mig alligevel præsentere der for et par af dem.


Hvordan lyder fx: "Blomkålsris med jasminte og løvstikke?"
Ret opfindsomt og spændende hvis du spørger mig!


Eller: "Gulerødder i strimler med havtorn og torsk"
PS der indgår bacon i denne opskrift. Det kan kun blive godt!

Der er også lidt til den søde tand og et par sunde drikkevarer.


Del3
Stinne kalder afsnittet Paleo-power-play - leg dig i form.


Og denne del af bogen har den beundringsværdige mission, at tale for, at vi skal motionere på en legene måde.


Ud over, at den funktionelle træning af langt mere effektiv og sund for kroppen, ja så bliver det jo egentlig også nemmere at holde fast i træningen, hvis det er sjovt samtidig.

Vi skal allerhelst ud i naturen og lave vores træning (Jeg er enig, selv om jeg ofte kun når til haven)
og så skal vi bruge hele vores krop og balance frem for maskinerne i fittnesscenteret.

Du får masser af sjove fede forslag til hvad du kan tage dig til, fx

  • Myreløb
  • Tissende hund
  • Gakkede gangarter
  • Flyt træet
  • Snigende jæger


for bare at nævne et par stykker :-)


Køb bogen og brug den sådan her



Spørger du mig (og det gør du jo på en måde, eftersom du sidder her og læser med) så bør bogen stå på din boghylde.

Start med at læse del 1 og bliv klogere. Få motivationen til at ændre på nogle af de steder hvor det halter i netop dit liv.

Vælg 1- 2 ting ud og fokuser på dem.
Se bogen som en inspiration til hvordan du kan få det bedre på den korte og den lange bane.
Hvor du med fordel kan justere.

Brug den som opslagsværk, når du kommer i tvivl om emnerne.

Og lad dig inspirere til nye retter og nye former for motion.
Jeg har i hvert fald fundet flere, jeg skal prøve af!

Lige nu! Gratis e-bogs udgave hos Saxo. Skynd dig og hent! FÅ BOGEN GRATIS HER


God fornøjelse!

Kærlig hulehilsen Malene


PS. Du kan købe bogen direkte hos Stinne, som almindelig bog her eller e-bog her

LIGE NU - TIDSBEGRÆNSET kan du få e-bogs udgaven ganske gratis hos Saxo her
Er det ikke herligt? Bogen kommer uden forside, men ellers er det bogen i den fulde længde!

***


Flere boganmeldelser? Find dem her
VIP info fra Malene fra Paleolivet? Få den + velkomstgaver her
Saxo = affiliate


1 kommentar:

  1. Mange tak for anmeldelsen og linket :) Dog må jeg indrømme, at jeg er lidt glad for, at denne var gratis. Som kemiker, virker nogle af de ting hun skriver ikke helt rigtige (men på den anden side, så drikker jeg jo både mælk og spiser hvede, og jeg kan forstå, at det tæller som hård narko). Afsnittet om de forskellige ingredienser er spændende, og afsnittet om fysisk aktivitet ser rigtig sjovt ud. Jeg synes også at billederne er lækre.

    SvarSlet