Paleolivet: Foodprepping guide - del 1

fredag den 1. september 2017

Foodprepping guide - del 1



Kom i gang med at foodpreppe. Del 1:3


Jeg oplever et helt andet overskud i hverdagen, når jeg kan smække sund mad på bordet i løbet af ingen tid. Derfor er jeg helt solgt til foodprepping.

Er du ny til konceptet, så læs med her og få en hånd til at komme i gang.

-> Hvorfor gå i gang med foodprepping?

Fordi du vil opleve, at det bliver langt lettere at servere sund og lækker mad i hverdagene.


-> Hvad er foodprepping og hvordan gør man?

På dansk svarer det vil til fødevare-forberedelse, men det lyder lidt underligt, så begrebet "Foodprepping" har vundet indpas.

Det handler om, at afsætte tid til at gøre råvare og mad klar til ugen. Det kan fx være søndag.  Og jeg lover dig, det er en virkelig en fed fornemmelse når grøntsagerne ligger snittet og klar i køleskabet, når maden skal på bordet og hverdagen er travl.

-> Hvor skal du starte?

Der findes så mange måder at gribe det an på!

Jeg har lavet en guide, der hjælper dig i gang. Guiden er i 3 dele, og her er del 1.



Del 1 af din foodprepper guide - Kom godt i gang


1) Hvornår kan du finde tiden? Beslut på forhånd, at du vil foodpreppe og sæt tid af i din kalender. Fx søndag, men ethvert andet tidspunkt du har tid, er helt fint! Sæt 2 timer af første gang.
(Jeg ved af ærgelig erfaring, at beslutter jeg ikke på forhånd, så når jeg det sjældent, så tro på mig, når jeg siger det er vigtigt)


2) Gør det hyggeligt for dig selv, mens du arbejder. Musik og en god kop the/kaffe/glas vin, hvad der nu skal til, for at du føler dig forkælet. Det kunne også være en god podcast eller lydbog.
Tip: Du kan låne gratis lydbøger på e-reolen

3) Fokuser på grøntsager første gang. Som tommelfinger regel kan de hårde holde sig et par dage, de bløde lidt kortere. Holdbarheden er også længere, hvis du skærer i tern/stykker, frem for at rive.
Du kan enten udarbejde en madplan og sørge for, at retterne med "bløde" grøntsager (som salat, agurk, tomat og den slags) ligger først på menuen
Eller
du kan købe en god stak blandet grønt og så klargøre dem. Grønt som kål, rodfrugter, fennikel har pæn lang holdbarhed opbevaret korrekt.

4) Planlæg arbejdet lidt. Du vil nok gerne skære det meste på samme brædt, uden at skulle vaske op hele tiden, det betyder at ting som smager meget, fx løg og porre skal ordnes til sidst.
Ønsker du at koge eller ovnbage noget mens du prepper, skal du naturligvis gøre det klar først.

5) Ting som skal koge længe, fx bønner, kikærter, brune ris kan med fordel koges mens du foodprepper, så bliver det dejligt nemt at varme op, i løbet af ugen.

6) Det kan være en god ide, at lave aftensmaden, mens du foodprepper. Lav endelig dobbelt portion. En til aften og en til fryseren eller en anden dag.


Er du med? Eller har du brug for mere hjælp?


👉 Føler du dig klar til at gå i gang? 
Der er masser af inspiration at hente i facebookgruppen "Foodprepper Danmark", du er velkommen der. Stil endelig spørgsmål! Meld dig ind her: Foodprepper danmark

👉I tvivl om opbevaringen? Bliv hængende på bloggen (brug fx bloglovin),  for del 2 handler om opbevaring! Del 2 er klar - find den her: Foodprep del 2 -opbevaring

👉Måske vil du bare vide det hele nu og her? Så er du velkommen på Foodprepper listen, hvor du straks efter tilmelding, får adgang til et omfattende gratis online foredag, der forklarer dig alt hvad der er værd at vide om foodprepping + du får en guide der samler alle de gåde råd du får i de 3 blogindlæg om foodprepping, Hop med her:



Vi ses.

Kærlig hulehilsen Malene






PS. Fik du hentet din foodprepper guide? Den koster gratis og kan bestilles her Hent den her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar