Paleolivet: Alle kvinders sundhedsbibel - en anmeldelse.

lørdag den 19. december 2015

Alle kvinders sundhedsbibel - en anmeldelse.

Umahro har begået en ny bog. En bog, der ud over et udvalg af hans altid lækre opskrifter, indeholder masser af viden om kvinder sundhed. Alle kvinders sundhedsbibel.

Nu er jeg i forvejen ret stor fan af Umahros kogebøger. Synes han er eminent til at sammensætte smag og skabe spændende opskrifter, som lige har DET ekstra.

Der signeres bøger og deles smagsprøver ud!
Derfor måtte jeg selvfølgelig også eje hans nyeste bog. Så en mørk eftermiddag sidst i oktober tog jeg tidligt fri fra arbejde og kørte til København for at deltage i Umahros book-release. Jeg købte bogen og fik den signeret. (Og fik både bobler og en masse smagsprøver fra bogen!)

Og så var det ellers hjem og læse.

 

Mange former for sundhed.


En af de fede ting ved bogen er, at et gennemgående tema er, at der findes mange former for sundhed. At sundhed ikke kun handler om kost og motion, men i lige så høj grad handler om den mentale side af dit liv.

Du får serveret viden om hvordan dine celler, hormoner osv virker i din krop og hvorfor nogle ting spiller med og nogle ting spiller imod. Den ret komplicerede viden bliver præsenteret, så det er til at forstå, selv om det i bund og grund er ret nørdet.

Det er så nemt, at sige "gør dit" og "gør dat" så er du sund. I "Alle kvinders sundhedsbibel" får du rent faktisk præsenteret grunden/teorien bag anbefalingerne. Personligt, så er jeg altså langt mere tilbøjelig, til at tro på noget og følge gode råd, når jeg kender grunden.

Når det er sagt, så kan bogen altså også sagtens læses/bruges selv om du vælger at springe forklaringerne over. Der er nemlig mange andre gode ting i den bog.

 

En sundhedsbibel...


I ordet sundhedsbibel ligger nok, at det er sådan en type bog, som har svaret på alle kvinders sundhedsudfordringer.

Og jeg har faktisk ret svært ved at komme i tanke om, hvad bogen ikke dækker.
Den kommer i hvert fald rundt om emner som:
Sundhed i krop
Stress
Kræft
Diabetes
Underlivsting
Test dig selv
Træning
Kost
Hormoner
Hjernen
Sex
Aldring
Liv i balance
Energi

.... og meget mere.


... Og mange kloge kvinder


En del af bogen udgøres af interviews med en masse kloge og kendte kvinder. Deres input og tanker omkring sundhed er også både inspirerende og interessante at læse.

Hvis du læser med her på bloggen ved du allerede at jeg er stor fan af Anna Bogdanova og hendes tilgang til træning/kost/sundhed. Hende har jeg fulgt så længe, at ordene derfra var ren genkendelse.

Et andet bekendtskab der er værd at bruge tid på er Sofia Manning. Jeg har taget min coach uddannelse hos Manning Inspire, og har oplevet Sofia. Hun er fantastisk. Desuden har hun lige udgivet en ny bog "Mit hemmelige forhold til mad" - den er bestemt også værd at læse (Mere om den en anden dag)

Men faktisk er alle intereviewsne interessante. Selv det med Anne Bech, som jeg ellers læste med skepsis havde et par gode pointer (Sorry Anne, jeg er altså IKKE fan af din tilgang til mad og træning generelt. For meget fokus på udseende og afholdenhed)


Opskrifter


Du bliver ikke snydt for opskrifter, selv om der er meget andet i bogen. Der er hele 185 sider med opskrifter i sædvanlig Umahros style, som du kender den fra hans andre bøger, som fx Køkkenrevolution på høje hæle osv.

Umahro er ikke ren Paleo, men alligevel er langt de fleste opskrifter faktisk i den retning. Dog anvender han også fuldkorn og ganske få mælkeprodukter i et par enkelte opskrifter.

Der er masser af opskrifter jeg glæder mig meget til at prøve. Fx "Fennikel med vindruer, radisser og koksmælk". Lyder det bare godt? (Det synes jeg i hvert fald!) eller "Råmarineret laks med avokado og persillejuice". Orh manner!!!

Og til alle os der juicer! Der er også en masse juice-opskrifter, fx She-Hulk, som vidst er dedikeret til Anna Bogdanova ;-)

 



Summa summarum


En bog på 400 sider er svær at beskrive med få ord og heller ikke læst på en aften. Der er mange timers interessant læsning, hvad enten du vælger at læse fra den ene ende til den anden eller du vil bruge den som opslagsværk.
Anyways så er jeg klart FAN. Hvis jeg ikke allerede havde bogen, ville jeg ønske mig den i julegave.


Mere info til dig


Her finder du en forsmag på bogen - nemlig en af juice-opskrifterne:
http://blog.umahro.com/2014/08/forsmag-paa-alle-kvinders-sundhedsbibel-%E2%80%A2-orangina/

De sælger faktisk bogen hos min favorit Helsepusher med 10% rabat,
Man kunne jo komme til at komme den i kurven, når der alligevel skulle shoppes forsyninger?
Find den her

Flere anmeldelser


Find flere anmeldelser af kogebøger: KLIK HER
Anmeldelse af Anna Bogdanovas bog Veldrejet: KLIK HER

Indlægget indeholder affiliatelinks.


1 kommentar:

  1. Spændende med din anmeldelse jeg har selv fået bogen, og synes af dens svaghed er, at der er for mange emner, der skal dækkes, så dybden ryger selv på 400 sider, der er mange fagord, men den kommer aldrig helt i dybden og bliver i mine øjne derfor lidt for populærvidenskablig

    SvarSlet