Paleolivet: Dejlig nem Paleokylling i Stegeso /Rømertopf. Næsten som i Stenalderen

søndag den 15. december 2013

Dejlig nem Paleokylling i Stegeso /Rømertopf. Næsten som i Stenalderen


Rester dagen derpå. Med rodfrugtemos og mere broccoli

Hvis en stenalder mand skulle tilberede en kylling, så det minder om det vi kan med en stegeso, ville han nok grave sig en dejlig jordovn, fore den med varmefaste sten og pakke kylling og grønt ind i blade og ler. Og så ellers arbejde på sagen det meste af dagen

Jeg tror vi nøjes med ler - og lader den være færdigbrændt - som fx en Rømertopf. Min er stadig "den lille", men jeg ønsker mig "den store" . Du kan få dem i flere udgaver, fx. her:stegeso .

Nå, men weekenden er jo perfekt til doven mad, der passer sig selv det meste af tiden. Som fx denne kyllingeret. Herunder har jeg ridset principperne op for tilberedningen. Du kan bruge dem på det meste grønt og kød og variere krydderierne. Maden kan tåle at få ret lang tid, uden at blive tør.

Dagens kylling blev til efter følgende opskrift:

1)
Fyld bunden af stegesoen med de forhåndenværende grønsager. I dag løg, porre, tomat, gulerødder, friske grønne bønner

Alle rodfrugter duer altid.








2)
Læg kyllingen ovenpå. Gnid den ind i salt og peber og giv den et skud krydderi
Her karry, gurkemeje og paprika

Det kunne også være timian, hvidløg og citronskal.

Smæk låget på og dyret ind i ovnen ved 200 grader. Jeg gav den omkring 1 time.







3)
Jamen værsgo og spis. Jeg serverede med dampet broccoli.

Der er masser af væde i bunden af stegesoen. Den kan du evt. jævne.






**********
Familiens dom:
Alle ku li det, men ville gerne have haft mere kylling. (Det var sådan en Løgimose kylling fra Netto, de er ikke så store)
Silje synes der var for meget løg i.
Jeg ville gerne have haft plads til mere grønt i bunden.
**********
Hulehilsen Malene



 


PS.  Jeg har lavet en guide med "Tips til din stegeso".
 Du kan hente den gratis HER







Savner du inspiration til at få brugt din stegeso. Så skal du vide, at der findes en nem og overskuelig e-bog om emnet. Læs mere her:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar