Paleolivet: Paleo brød

mandag den 21. november 2011

Paleo brød

Der er delte meninger i Paleo verdenen, om det er rigtigt at spise den slags brød. Eller at kalde det stenaldermad. Men jeg var nået til stadiet "desperat" og selv om jeg laver frøkiks ind i mellem, måtte der gerne ske noget nyt.
Så det skete der i weekenden og jeg vil straks give mine bedste anbefalinger videre til dette:

GLUTENFRI KERNEBRØD.
250 g solsikkekerner
100 g græskar kerner
100 g hørfrø
100 g sesamfrø
25 g loppefrøskaller /fiber Husk
1 tsk salt
vand

Alle frø og kerner blendes/kværnes helst i en kaffemølle alternativt i en minihakker. Det hele lodses op i a foodprocessor og beriges med salt og husk og derefter vand til du har en klistrer tyk grød.

Bred ud på bageplade med bagepapir i ca 2-3 cm tykkelse.
Bag 160 °C i 60 min.
Skæres ud i firkanter og kan holder sig ca 1 uge i køleskab.
(Jeg har ledt og ledt, og tror bestemt at opskriften er fundet her: http://sundoggodmad.blogspot.com/)


Ah, det er herligt og handy. I morges smed jeg et stort stort stykke lækker skinke og lidt økomajo i, og havde dermed transportabel morgenmad sammen med et æble og et kogt æg. (Jeg træner på job kl 7 og spiser bagefter).
Tror også jeg kunne finde på at servere det til en suppe. Savner tit "det der lille stk brød" til variation når jeg indtager suppe.

Mit mål er max at indtage en 5x5 cm firkant af det pr dag, så resten stadig er gode grønsager, nødder, frugt, æg, kød og fisk...

Har du appetit efter flere af den slags opskrifter, kan du også tjekke Karens univers ud. Hun har fx Oscars nøddebrød.

Der findes flere Paleo brød på bloggen:
Grøntsags stenalderbrød
Vafler med variationsmuligheder
Pulpbrød
Sesamkiks
Thorbjorgs hørfrø bolle

1 kommentar:

  1. Jeg forstår dig godt- især lige i øjeblikket får jeg også lyst til brød lign ting.
    Jeg prøver dog at begrænse det da frø og kerner indeholder rigtig meget omega 6 som man bør begrænse.
    Det er dog fint nok synes jeg hvis man samtidig har en kost med masser af omega3 ( primært fisk og lidt hørfrø) - men man skal bare være obs på at man kan subbe sin balnce ret meget hvis man begynder at spise det ofte :(

    SvarSlet