onsdag den 15. oktober 2014

Morgenmad med karryspinat


Morgenmad med karryspinat for dem der gerne vil have ekstra meget grønt!

Som tilbagevendende læsere, måske har bemærket, tester jeg programmet i bogen "skyhøj forbrænding" (Læs om det her: Min rejse med skyhøj forbrænding).

En af opgaverne er at spise 6 store kopper grønt (Frugt tæller ikke) hver dag. Og det er da en rigtig fornuftig ide. Da det jo nærmest er den bedste sundhedsforsikring man kan forestille sig. Så det arbejder vi på.
Og så kan det jo være godt, at få lidt ekstra grønt sneget ind i sin morgenmad. Her kommer karryspinat-retten ind i billedet. Den er nem og spinat er en af de grøntsager jeg godt kan spise fra morgenstunden ( i modsætning til fx grønkål, som jeg synes er lidt for hardcore).

Den er hurtigt lavet, hvis du lige hiver lidt spinat ud af fryseren inden du går i seng. Den smager selvfølgelig endnu bedre med frisk spinat, men jeg synes som regel den frosne er nemmest.

Karryspinat med æg


1 god håndfuld optøet helbladet spinat
1 tsk karry
evt. ½ tsk gurkemeje (det megasundt og godt mod inflammation)
salt
2 æg
Rigeligt med fedtstof.
Peberfrugt eller tomat til at give lidt modspil
½-1 avokado (kan undlades)

Smelt fedtstoffet på en varm pande. Tilsæt karry og lad det brune let. Smid spinaten på og giv den en gang salt (+ evt. gurkemeje). Rør rundt et par gange til det er varmt. Knald de 2 æg (uden skal) ned i panden og sluk for varmen. Nu rører du et par gange mere til æggemassen af stivnet. Så er du færdig. (Vupti, det tog jo kun 2 min!)

Pynt din mad med ringe af peberfrugt eller tomatbåde og et par skiver avokado.
Sjovt nok, så bliver du både mæt og sund af denne morgenmad. Så der er energi nok til resten af dagen.
****

Skal det gå Ninja-lynbørge-hurtigt om morgenen, kan du i stedet finde 10 min på et andet tidspunkt af dagen og smække et par Æggemuffins med grønt og pølse sammen. Så kan du spise et par af dem om morgenen og stadig få dine grøntsager.
http://www.paleolivet.blogspot.dk/2013/11/ggemuffins-med-grnt-og-plse.html

Her er et par morgenmadsforslag mere:
Spinat med kylling (uden æg)
Spinatvafler
Æggemuffins med variationsmuligheder
Æg og svampe
Broccoli smoothie

Kig forbi igen snart.
Hulehilsen Malene

!!!!Hvis du har lyst, kan du følge bloggen her via bloglovin eller skrive dig op til nyhedsbrevet (Så får du også en pdf med 7 middagsretter med masser af grønt!).

********

Ingen kommentarer:

Send en kommentar