torsdag den 16. oktober 2014

Får dine unger grønt nok?


Pinlig indrømmelse
Det er lidt pinligt at indrømme, men jeg er ikke sikker på, mine unger altid får nok grønt. Altså, de vil nok mene, at de får mere end rigeligt. De siger i hvert fald, de får MEGET mere end deres kammerater, med al mors "helsemad"...
Men er det nok?  De store skulle jo også gerne op på mindst de der 6 stykker om dagen (med overvægt på grønt). Mindre børn (under 10 år) i hvert fald 4 "stykker", gerne 5.

Jeg talte efter på Siljes mad den anden dag, og besluttede, at det er tid til at gøre sig mere umage.
Efteråret er et rigtig godt tidspunkt at gøre en ekstra indsat, som forsikring mod sygdom!

Hvad med dine børn?
Måske lever du selv efter Paleo / LCHF eller bare på den sunde måde, med masser af grønt og ægte mad (også kaldet real food på moderne dansk). Men hvad med ungerne?
Får de 4-500 gram grøntsager og frugt HVER eneste dag?
Spiser de "normalt"? Har du tænkt over, hvad normalt indebærer?

Normal børnemad?
Foto lånt her
Et ganske normalt "sundt" dansk barn får vel:
Morgenmad: Havregryn med mælk og sukker eller rosiner
Frokost: Rugbrødsmadder med pålæg og måske en humpel agurk eller en gulerod
Eftermiddag: 1 stk frugt og måske lidt mere brød eller noget sødt.
Aftensmad: Pasta/kartofler/ris med noget til. Med lidt held grøntsager svarende til 1 stk eller 1 kop.





Med lidt god vilje, så er det 3 stykker frugt/grønt. Max! Hvis de altså får spist frugt om eftermiddagen. Og kun 2 stykker grønt.

Skulle vi gøre det lidt bedre?
De der herlige børn - de skal jo "bare" udvikle deres hjerne, lære, erfare, vokse, tilpasse sig og lege lege med 110 km i timen. Det kræver god benzin på motoren, ikk!
Altså, vi ville jo heller ikke putte "forkert" benzin på vores bil og forvente den bare kørte som smurt vel? Heller ikke selv om det lige var nemmere at få fat på..

Men jeg skal være den første til at indrømme, at det er svært. For de er jo kræsne - de små rødder. (Selektive lyder pænere) Altså, de får tilbudt så mange godter alle steder fra, så det er nemt at vælge det sunde fra.

Så vi må snige, lokke og lave det overlækkert, for at nå vores mål. Altså målet om mere grønt i ungerne. Fordelen er jo, at jo mere de spiser, jo bedre bliver de til det. Tro mig - jeg taler af erfaring - fra et sted, hvor jeg troede det var håbløst! Min 14 årige var engang så kræsen, så jeg aldrig troede han skulle lære at spise noget. Nu, ja - han spiser stadig ikke tomater, men ellers kan jeg få ham til at spise stort set alt.

Jeg tror ikke på, bare at lave en kæmpe kostomlægning fra den ene dag til den anden. Det duer måske for nogle voksne, men børn. De skal have den lidt langsommere.

Så lav 1 vane ad gangen og brug et par uger på at lære det.

Her er et par forslag til bedre grøntsags vaner for børn:

Spidskål er mere børnevenligt, end rødkål!
  1. Lav en regel om, at man skal spise "noget sundt" til morgenmad, altså min 1 stk frugt eller grønt (agurk peberfrugt, cherrytomater og gulerødder er nok de nemmeste). Måske skal du skære ud og gøre det lækkert for dem.
  2. Lav en eftermiddagssmoothie til ungerne, hvor du sniger lidt spinat i (og sunde olier).
  3. Indfør en forret til aftensmaden bestående af "gnavegrønt" med lidt nøddesmør dip (bland blendede nødder/mandler med lidt salt og tahin til en lækker dip)
  4. Skift nogle af madderne i madpakken ud med Paleoinspireret mad. Det kan være æggemuffins eller kålwraps.
  5. Lav aftensmad med "skjult grønt" som fx kødsovs, farsbrød eller rootza, som der kan hældes masser af grøntsager i.
  6. Lav burgere til aftensmad med broccoliboller i stedet for burgerboller.
  7. Put grøntsager i dine kager. Lav fx squashkage (denne er ikke helt paleo!), græskarkage, gulerodskage eller rødbedekage
  8. Lav en "max hvidt mel 1 gang om dagen"-regel
  9. Prøv nye rå grøntsager i tynde stænger, fx glaskål, kinaradise eller den skrællede del af broccolistokken
  10. Juicer i? Så er squash og agurk super nemme at snige i frugtjuicen. Squashen giver faktisk en lidt cremet smag. Uhmmm
  11. Tag børnene med i køkkenet og lad dem skrælle og snitte. (Som en skrev på facebook-siden, så "risikere" du, at de også spiser lidt undervejs)

Har du flere gode forslag eller ideer? Så del dem med os!
Skal vi sammen lave det til efterårets mål at få gjort det grønne til en god vane også for børnene?

http://www.paleolivet.blogspot.dk/2014/03/raw-gulerodskage-med-kokos-citron.html
Man må godt tage kager til hjælp.....

Mere inspiration?

Du kan finde masser af ideer til mad med grøntsager ved at tage et kik i Paleolivets opskriftsarkiv.
Har du besluttet at sætte ind omkring frokosten, så har jeg lavet en hel e-bog med madpakke ideer til både børn og voksne. Der er endda særlige ideer til børnene i bogen.  Bare så det bliver lidt sjovere for dem at få frugt og grønt!

Jeg er faktisk lidt stolt af den bog. Og den har allerede fået en del positiv feedback. Jeg har også besluttet, at der kun må være glade kunder, så jeg har lavet den med en "Pengene tilbage garanti", hvis man er skuffet over bogen! (Der er også "bliv ikke væk" og "spørge-svar"-garanti!)

I anledning af, at vi nu har indført  "Mere grønt"-efterår, får du sammen med bogen et par bonusser. 
  1. En måltids-skabelon. Den kan giver dig principperne for at sammensætte et fornuftigt måltid til både børn og voksne.
  2. En pdf med omtale og anbefalinger til gode madkasser til både små og store.
OG så altså e-bogen Paleolivets madpakkebog med ca. 100 ideer til madpakker og frokoster.
Læs mere om hvad andre synes om bogen og hvordan du får fingre i den lige her:
Paleolivets madpakkebog
(Husk hvis du ikke kan li den - får du pengene tilbage!)

Sådan laver du nøddedip til grøntsagstængerne


1 dl hasselnødder eller cashewnødder eller mandler
2-3 spsk tahin eller god olie
1/4 tsk salt.

Du kan riste nødderne først i ovnen ved 160 grader i ca 20 min. Det giver en ekstra lækker smag.
Smid dem + salt i din minihakker eller superblender og hak til plukfisk. Hvis du ikke har kongegrej (det har vi jo ikke alle sammen lige råd til vel?), så er det nok ikke helt blevet til smør. Den fikser du ved at tilsætte tahin eller olie og blende et par gange mere til det har lækker dip konsistens. Yum!
Holdbarheden af længst på køl, men det kan godt blive lidt hårdt af at stå i køleskabet indtil det har fået varmen igen.

Sådan laver du børnevenlig juice.


Melon efter eget valg
Squash

Kør gennem juiceren og nyd med masser af isterninger (og gerne lidt sund olie).
****

Pew! Det blev langt. Mit hjerte banker lidt for børnene i det danske land. Og alle de vaner de får med sig ud i livet.
Hulehilsen Malene

1 kommentar:

  1. Smæk et fad med grøntsager i flotte farver og gode størrelser (stave, ringe, hapsere osv) på bordet, når ungerne kan lugte yndlingskødsovsen.... Lugtesansen vækker appetitten, og de ryger lige ombord i det grønne!

    Min søn beder om "den kødsovs hvor du snyder os". Han har luret at "den grønne variant" smager bedst, men hans øjne kan ikke forenes med idéen om at synlige grøntsager er godt �� Svits det grønne, tomater i - og så en stavblender! Tilsæt det brunede kød, og evt kulør - vupti snydesovs!

    Frikadeller, farsbrød, karbonader osv kan fint laves med 40-50% revet/hakket blomkål i farsen. Ungerne ser det ikke, ergo er det bare KØD!
    Fordelen er, at deres smagsløg alligevel vænne sig til grøntsagssmagen + at man ikke behøver at diskutere over middagsbordet, om de nu har spist nok af grøntsagerne...
    Velbekomme!

    SvarSlet