Paleolivet: Paleo lasagne - hvordan du laver pastaplader uden mel.

tirsdag den 26. august 2014

Paleo lasagne - hvordan du laver pastaplader uden mel.

Ahem, ups. Skulle have lavet italiensk farsbrød i følge madplanen i søndags. Men fik pludselig lyst til at lave et KÆMPE fad lasagne i stedet. (Ja, der skulle jo være til 2 dage, så kæmpe blev det).
Og i hulefamilien ELSKER vi lasagne. Faktisk er der tradition for, at hulefar får ondt i maven. For det er svært at stoppe med at spise.

Der er bare det kedelige - og åbenlyse ved lasagne, at det indeholder mælk og mel. Men det behøves den ikke. Vores lasagne er både mælkefri og kornfri. Du får opskriften på vores hjemmelavede pastaplader længere nede i indlægget. Men lige et par alternativer først!

 

8 forslag til alternative til lasagneplader i stenalderkøkkenet

Der er flere måder du kan lave paleo lasagne på. Den klassiske er at bruge en grøntsag som erstatning for pastaplader.
Eksempler:
  • squash, skivet på langs
  • auberginer, skivet på langs 
  • hvidkålsblade
  • anden kål fungere også, fx savoykål eller spidskål
  •  porre, flækkede på langs, skilt i lag
  • butternut græskar, skivet
  • svampe og spinat mellem lagene
  • eller, hvis det skal ligne almindelig lasagne lidt mere, brug opskriften herunder!

Grøntsags forslagene - det er fint med mig! Men UNGERNE.. de vil hellere ha noget der minder om rigtige lasagneplader. Derfor lavede jeg hjemmelavet paleo lasagneplader med lidt spinat i. (Så kom der alligevel lidt grønt i, men det kan undlades)
Det tager ca 5 min at røre sammen og 12 min at bage. Så det er overkommeligt.

Grønne paleo lasagne plader

10 æg
2 dl optøet hakket spinat (uden for meget væde)
3 spsk mandelmel (gerne hjemmelavet, hak i minihakker)
3 spsk kokosfibermel (kan erstattes af mere mandelmel, hvis du ikke har på lager)
2 spsk loppefrøskaller./HUSK
1 spsk tørret basilikum
3 spsk gærflager (kan undlades)
salt og peber.

Lav først lidt mandelmel, hvis du ikke har på lager.
Blend derefter alle ingredienserne sammen.
Den forholdsvis flydende masse fordeles på to bageplader beklædt med bagepapir (eller genbrugs-bagepapir) i et jævn lag.
Jeg smurte mit helt ud til kanten, for at få det så tyndt som muligt, men brugte samtidig tid på at sikre mig, der ikke var huller nogen steder. (Hvis der er et lille hul et sted, så går det alligevel).

Bages 12-15 min ved 160 grader (varmluft).
Nu skulle de gerne hænge sammen og være nogenlunde elastiske. Jeg lod bare mine stå og køle af, mens jeg lavede sovse.

*

***** Det var pladerne. Hvis du vil vide noget om resten af lasagnen, så læs med videre*****

Ja, de er hurtige at lave. Men jeg endte alligevel med at bruge næsten en time, før min kæmpe lasagne var klar til ovnen.

Kødsovs:

Jeg skulle nemlig også liiige lave en KÆMPE gryde kødsovs, det havde jeg ikke på lager.
Jeg lavede den af 4 løg og 1,6 kg hakket øko okse + en masse hakket grønt / flåede tomater / krydderurter og hvidløg, salt og peber. (Det blev kødsovs til overs - bare rolig! Vil du ikke have kødsovs til overs, så nøjes med 1-1,2 kg))

Bechamelsovs:

Og så havde jeg glemt at købe blomkål, så jeg måtte også lige i Brugsen inden jeg kunne lave bechamelsovsen og så går tiden jo.
Du kan lave bechamelsovsen som angivet her:

Paleolivets bechamelsovs (gerne dobbelt portion)

eller simpelthen ved at
koge et helt blomkål hakket i større stykker i let saltet vand 5-10 min.
Blend det med 1 pk klaret smør (altså en pakke smør du varmer stille op og hælder den gule og klare del i den skål du bruger til at blende / kassér det hvide), lidt af kogevandet, 1 æggeblomme (kan udelades), salt, peber og masser af muskatnød. Smag til.

Paleo lasagne.

Så er paleo lasagnen klar til at blive samlet. Jeg starter altid med et god lag kødsovs i bunden. Min fad passede i størrelse med de plader, jeg havde bagt, så jeg lagde bare hele den ene plade i. Ellers er pladerne nemme at skære i passende stykker.
 Derefter halvdelen af bechamelsovsen. Endnu en gang kødsovs. Den sidste plade.
Og toppe med den resterende bechamelsovs.
Drys evt. med gærflager (eller parmasanost, hvis det indgår i din kost)
Bag 15-20 min ved 175 grader.

Nu skulle du gerne have lasagne til ca 8-10 personer.
Server evt. med grøn salat hvis du orker at bikse det sammen også ;-)

PS. Jeg skulle hilse fra nogen af mine familiemedlemmer og sige, at det kan være en god ide, ikke at spise al for hurtigt! Den mætter ret meget, og det skal man jo lige nå at opdage.. Ellers får man måske lidt ondt i maven.... Ikk' Emil?



Hulehilsen Malene

FYI: Inspirationen til denne lasagne kommer herfra:
http://rikkeliva.com/opskrift-lasagne-uden-de-tre-harde-hvidevarer-sukker-maelk-og-korn/
Jeg har før lavet lasagnen fuldstændig som beskrevet i Rikke Livas opskrift og den blev også god.


OM INGREDIENSERNE ANVENDT I DENNE OPSKRIFT:

*KokosFIBERmel er ikke det samme som kokosmel/kokosrasp, men urtekrams kokosfibermel kan fås i de fleste supermarkedet nu og selvfølgelig online. Ser sådan her ud: kokosfibermel

*Loppefrøskaller. Det er en af mine kæpheste, at lære alle, at HUSK blot er et varemærke, og at inden i pakken er der loppefrøskaller. De helt samme som du får, hvis du køber et af de andre mærker. Som næsten altid er billigere. Jeg plejer at købe dem her: loppefrøskaller.

*Gærflager. Lyder måske lidt mystisk. Man kunne måske endda fristet til at tro, det var usundt. Men det er det ikke. Og det bidrager med en dejlig osteagtig smag. Hvis du gerne vil blive klogere på produktet, så læs indlægget her: Hvad er gærflager?
eller
bestil det online her: Køb b-vitamin gærflager her.



Hvis du klarer smørret korret og kassere det hvide i bunden er denne opskrift mælkefri. Den er desuden glutenfri, kornfri og sukkerfri.
Indlægget indeholder affiliatelinks. Hvis du handler gennem disse links støtter du bloggen uden at det koster dig en krone. Jeg henviser kun til steder jeg selv handler og produkter jeg selv anvender.

1 kommentar:

  1. Dine lasagneplader smager kamp godt - men mon de kan fryses?
    Kh
    Dorte Marie

    SvarSlet