Paleolivet: Radiseblads pesto

søndag den 20. juli 2014

Radiseblads pesto


Så stod jeg der med et bundt friske lækre radiser med en helt frisk top, og tænkte:
RADISEBLADS-PESTO
- det må jeg lave! Det blev super lexi og som bonus er det sundt og smart at udnytte det du ellers ville have smidt ud!!!

Jeg har tidligere skrevet om udnyttelse af forskellige grønttoppe. Det finder du en masse forslag til lige her:
Brug grøntsagstoppene

Her får du opskriften på min radisebladspesto (også kaldet pesto af radise toppe):

Radiseblads-pesto

Top fra et bundt radisser (svarer til en god stor håndfuld)
2 spsk solsikkekerner
½-1 tsk salt
1 lille fed presset eller hakket hvidløg
4 spsk gærflager* (eller ost hvis du bruger det. Men det virker fint med gærflager)
Masser af god olie, mindst 1 dl
frisk citronsaft efter smag, start med 1/4

Radissebladene vaskes og de største stilke sorteres fra.
Bland alle ingredienser og blend. Jeg bruger normalt stavblender eller minihakker. Smag til med ekstra salt og citronsaft efter smag.

Ekstra tips:

  • Har du et par basilikumblade i overskud, kan du blende dem med.
  • Pestoen kan også laves af gulerodstoppe. Eller blandede toppe.
  • Brug den oven på tomater og agurker, eller til at dyppe dine radiser i.
  • Du kan også toppe fisk eller kylling med en god klat pesto.


*Ved du ikke hvad gærflager er eller om de er sunde for dig? Så læs med i indlægget:
Hvad er gærflager

Hulehilsen Malene

1 kommentar:

  1. Det er en skam at smide radisetoppene ud. Jeg bruger dem gerne i en flødeostedip, og kan godt finde på at købe radiser bare for bladenes skyld. Gulerodstoppe er også gode som en slags dild i salater.

    SvarSlet