Paleolivet: At finde inspiration

tirsdag den 21. august 2012

At finde inspiration

Jeg elsker at finde inspiration til min madlavning. Det er nærmest min yndlingsbeskæftigelse. Men det tager også tid. Det kan tage rigtig meget tid. Og engang i mellem har man brug for at køre noget af på rutinen. Så får vi typisk sådan noget "rutine" mad et par dage, indtil jeg igen synes der må ske noget nyt eller finder et eller andet spændende der skal afprøves.

I dag vil jeg anbefale et par ting der inspirere mig og hvor det meste snildt kan ændres til stenalderkost, fordi tilgangen i princippet er minimalt med mel, sukker og korn.

Fra WEB:
En samling PCO venlige opskrifter:
http://pcoliv.dk/category/g%c3%a6ste-kokke/
(PCO venlig kost forsøger at undgå sukker og hurtige kulhydrater)
Herfra kunne jeg fx tænke mig at afprøve Thomas Rodes kalve-ret og så de krydderurte squash. (Foto herunder er lånt fra opskriften på sidstnævnte)


**********************************

Jeg vender også ofte tilbage til madbanditten, som er inspirerende på alle mulige måder. Masser af opskrifter, men også betragtninger over mad generelt.

BØGER:

Så har jeg lige lånt "Kvinde optimer din kost" på biblioteket. Skøn bog. Overvejer kraftigt om jeg må eje den. Hormonstabiliserende kost er godt for alle, for det er også kost der stabilisere blodsukkeret og fordi vi hele livet igennem har brug for at have styr på vores hormoner. Læse evt mere om bogen her:



I denne bog vil jeg som noget at det første kaste mig over fiskeretterne - de ser rigtig gode ud. Men der følger nok en kyllingeret lige i hælene eller noget af det lækre grønsagstilbehør.
Opskrifter fra bogen:

*********************

Jeg elsker også alle Oscar Umahros kogebøger, men dem har jeg jo skrevet om før, så jeg vil bare minde om, at hvis du ikke har kigget i dem endnu, er det på høje tid!
Du kan finde et par af hans opskrifter her:
http://www.netspiren.dk/info/sunde-opskrifter--103l1.aspx (Scroll lidt ned, så kommer en samlet oversigt)
http://decubalplus.dk/kostraad-til-din-hud/opskrifter-fra-umahro-cadogan.aspx

*********************
Og Oscars ex-kone; Thorbjörg laver også fantastiske (og hormonstabiliserende) opskrifter. Især kan jeg godt li "Spis dig yngre"-bogen. Jeg har også læst "10 år yngre på 10 uger", men det virkede ærlig talt fuldkommen Uoverkommenligt på mig, som endda gør en del af tingene der er nævnt i bogen i forvejen. Det var de ca (meget ca) 1. mio kosttilskud jeg stod af på.

Du kan finde nogle af hendes opskrifter på hendes egen side:
http://www.thorbjorg.dk/din_vitalitet/opskrifter

Har for tiden set mig lidt lun på Rucola og jordbær salaten, selv om det med jordbærene vidst er ved at være forsent.
http://www.thorbjorg.dk/din_vitalitet/opskrifter/vis/jordbr_og_rucolasalat/salater
men så laver jeg den nok bare med blommer eller andre bær.

************
Ja, inspiration er der masser af, nu mangler jeg bare "lige" en metode til at huske de opskrifter på de rette tidspunkter. Hvordan gør man det smart?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar