Paleolivet: Torsk med ærtecreme

søndag den 29. november 2015

Torsk med ærtecreme


Ærtecreme er super nemt og hurtigt at lave, og så smager det bare lexi. I dag har jeg sat det sammen med en mere neutral torsk. Jeg bagte også spinat i ovnen med lidt salt og peber, men mange andre ting vil også være gode at servere til torsk-ærtecreme kombien. Fx en tomatsalat eller dampet broccoli.

Hvis du er på #trænsomAnna -holdet og træner kettlebells eller lign. så kan ærtecremen bruges som den stivelse, du skal have i dit eftertræningsmåltid. Så bliver det ikke meget nemmere ;-)

 

Torsk


1 stk torsk pr person
salt og peber
Evt en god chorizo eller lidt parmaskinke

Ærtecreme

2 fed hvidløg
5 del ærter (De kan være frosne)
3 spsk olivenolie
citronsaft eller en god eddike
salt og peber


Tænd ovnen på 180 grader.

Pil hvidløget og smid det i en gryde med 2 dl vand og lidt salt. Kog det 2 min. Tilsæt ærterne og lad det hele koge yderligere et par minutter. Hæld kogevandet fra men gem det.
Blend ærter og hvidløg med olie, salt, peber og 1 spsk eddike eller citronsaft. Smag til om den skal have mere salt eller syre. Juster konsistensen med kogevandet.

Torskestykkerne ligges i et ovnfast fad (helst metal, da keramik/glas er længere tid om at varme op). Krydr med salt og peber. Placer et stykke chorizo eller parmaskinke oven på torsken.
Giv fadet et par minutter (6-8 min) i ovnen til torsken er klar.

Velbekomme!

Find mere inspiration her:
Som et stop spild af mad-projekt, har jeg også udviklet en ærtecreme med blomkålsblade
For dig der synes torsk er lidt kedeligt og smagsnautral, vil jeg anbefale torsk i tomat og oliven
Ovenstående ærtecreme kan også serveres til kød og fugl, fx de gule kyllingedeller

Hulehilsen Malene
 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar