Paleolivet: Paleo tærte med løg og bacon

mandag den 9. februar 2015

Paleo tærte med løg og bacon



Da hele den store hulefamilie skulle afsted på skiferie, benyttede vi biltoget fra Hamburg til Munchen (Er du nysgerrig kan du læse om hvordan det fungere her).
Det betød at det var nemmest at spise aftensmad og morgenmad på vejen eller i toget.


Her skævede jeg selvfølgelig til listen med
 40 forslag til Paleomad på rejsen.

Men jeg tænkte også, at en tærte ville være genial til mættende morgenmad, så vi var top klar til at springe ud på pisten, så snart vi var fremme.

OG så var det jeg kiggede lidt i køleskabet og opfandt en lækker tærte.
Og endelig har jeg fundet tid til at dele opskriften.
Den er god!





Paleo tærte med løg og bacon

(En stor tærte, eller 2 mindre)

120 g mandler
120 g solsikkekerner
120 g sesamfrø
3 æg
30 g fedstof - brugte en blanding af klaret smør og kokosfedt
½ tsk salt

Fyld:
4 store løg eller 6 mindre
100 g øko-bacon
7 æg
1 dl gærflager (spiser du ost, kan det anvendes i stedet eller udelades helt)
1 dl kokosmælk
revet muskatnød, paprika, salt og peber
Evt. optøet hakket spinat

Blend/mal alle frø og mandler til mel i en kaffekværn eller en god blender/foodprocessor.
"Melet" blandes med æg, fedt og salt og samles til en tærtelignende dej.
Tryk dejen ned i en stor form - jeg bruger silikone, men ellers en smurt form.
Bag med varmluft 160 oC i 15 min.

Imens laves fyldet. Pil løgene og skær dem i tynde både. Bacon skæres i små stykker.
Steg bacon og løg blødt og lækkert på en pande - start med bacon.

Bland æg, gærflager, kokosmælk og krydderier. Tilsæt evt lidt spinat, hvis du vil ha det grønt. Jeg brugt en rest persille til noget af min tærte, fordi der skulle ryddes op i køleskabet.

Tag tærtebunden ud af ovnen. Fordel bacon og løg over hele bunden Hæld derefter æggemassen over og stil tærten i ovnen igen i 45 min (stadig ved 160 oC)


Bonus info
Vedr. gærflager. Gærflager er faktisk både sundt og ganske interessant. Hvis du vil vide mere om, hvad det egentlig er, så læs med her: Paleolivet skriver om: Hvad er gærflager

Vedr tærter: Er du glad for tærte-lignende sager, vil jeg også foreslå dig at prøve den med røget laks:
Laksetærte med røget laks

Vedr. madpakker: Tærten fungere generelt glimrende som madpakkefyld af den handy slags. Savner du flere ideer til din madpakke, så har jeg lavet en e-bog om Paleo madpakker til alle dem der gerne vil have nogle sundere, lækrere og energigivende madpakker. Læs lidt mere:
KLIK for at læse om madpakkebogen


Hulehilsen Malene


Shoplinks er affiliatelinks til hvor jeg selv plejer at handle. Ingredienserne kan købes hvor som helst, men disse har en fari pris og god kvalitet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar