Paleolivet: Hvidløgsbønner med mandler og soltørret tomat

torsdag den 11. december 2014

Hvidløgsbønner med mandler og soltørret tomat

Jeg har sagt det før - jeg elsker nemt tilbehør. Og denne ret hører bestemt under den kategori. Jeg serverede den i går til et par lammekoteletter, men den går også fint til fx kylling, okse eller gris

Jeg går ikke af vejen, for at bruge sager som frosne bønner, når det skal være nemt. Og jeg smider dem bare frosne på panden.

Vi er ret glade for de ovnbagte "pommes frites" bønner herhjemme, men variationen med hvidløgsstegte på panden, er nu heller ikke dårligt. Så lad os gå direkte til opskriften.

Hvidløgsbønner med mandler og tomat


1 pose frosne bønner (7-900 g)
1 gavmild stor klat klaret smør eller kokosfedt eller andefedt
3 fed hvidløg
1 håndfuld mandler (ca 1½ dl)
Soltørrede tomater, brug 10-20 stk alt efter størrelse
salt og peber

Hvis dine soltørrede tomater, er meget hårde, kan det være en ide, lige at hælde lidt kogende vand over dem, Bare så det dækker.

Smid fedtststoffet på panden og lad det smelte.
Hæld de frosne bønner ud på den varme pande og rør rundt et par gange. Krydr med salt og peber.

Mens de lige ligger der på panden og tør op, ordner du hvidløget. Pil og hak (Eller gør som jeg der har verdens bedste hvidløgspresser, og smid hele fed med skal ned i pressen og pres det over bønnerne)
Rør forsat rundt i bønnerne med jævne mellemrum. Skær de soltørrede tomater i strimler

Når de er lune og lækre og du næsten ikke kan lade være at spise af dem, tilsætter du strimler af soltørret tomat og mandlerne og steger det med i yderligere 2 min.
Så er der serveret!

********************************

Hvis du er i tvivl om hvorvidt grønne bønner er ok, i din Paleokost, så læs evt indlægget her:
Grønne bønner og ærter i Paleokost

Vil du læse mere om min hvidløgpresse og hvorfor jeg er så VILD med den, så læs med her:
Verdens bedste hvidløgspresser


Hulehilsen Malene

Ingen kommentarer:

Send en kommentar