Paleolivet: Kødbundstærte. Nam nam

torsdag den 3. oktober 2013

Kødbundstærte. Nam nam

Paleo tærte med kødbund, lyder måske lidt bedre ned Kødbundstærte? Ja? Hmm. Ok Nogen opfind lige et smart ord a la "Meatza" tak!

Men altså jeg faldt over opskriften på "Tærte med kødbund" hos runningmamma og tænkte: Perfekt til morgenmad og madpakker. Den må afprøves. Lige nu, hvor jeg har købt hakket øko gris i større mængder.
Så jeg kastede mig ud i kampen.

Opskriften finder du her:
http://arunningmama.wordpress.com/2013/09/05/paleo-taerte-med-kodbund/
Jeg havde selvfølgelig ikke liiiige købt ind til projektet i øvrigt, så det blev en variation.
Mine ændringer er:
*Bund af 500 g i stedet for 400 g (Jamen, der var altså 500 g i pakken, ikk!)
*Fyld af broccoli i stedet for blomkål. (Fungere fint!)
*Og så lidt salt og peber og B-vitamin gærflager i æggemassen som i øvrigt kun blev af 5 æg, for så var æggepakken tom!. (Læs evt mere om gærflager her: Ingredienser og grej )
*Havde ingen dejlig økobacon, så toppede i stedet med lidt italiensk skinke.

Så enden var
Bunden:
½ kg hakket øko svin
1 løg finthakket
1 æg
1.5 tsk. peber
1 tsk. salt
Fyld:
1 hel broccoli
1 pk italiensk skinke
5 æg
1 dl gærflager 
salt og peber

DOM?
Super tærte. Vi har med stor fornøjelse spist den til morgenmad. Bastian - som jo har ADHD og har ekstra godt af at få noget protein til morgenmad, men som er svær at lokke æg i - ja, han var rigtig glad for tærten. Hulemor og hulefar ligeså.

Mangler du noget handy til madpakken, så vil jeg bestemt vove at påstå, at den også duer fint her! Runningmama skriver selv, at hun synes den er bedst kold.

Har du hverken broccoli eller blomkål, så fyld den med hvad du har! Alt hvad du kan forestille dig af grønt i en tærte, vil gå. Porre, tomater, peberfrugt, spinat osv.

Det var dagens anbefaling.
Andre retter med kødbund:
Meatza - kødbundsizza

Retten er som altid mælkefri, glutenfri, sukkerfri.

1 kommentar:

  1. Det er en super skøn tærte. Jeg har lavet den til aften med kyllingbund og fyld af porre og spinat. MUMS :-)

    SvarSlet