tirsdag den 3. maj 2016

Uden vækkeur - kan man det?


Dagens indlæg handler om noget er er virkelig vigtigt, hvis du vil være den bedste, smækreste, skønneste udgave af dig selv! Nemlig søvn.

Først en historie:

En historie om en spejderpige...

2016 Spejderpigen er
blevet meget ældre ;-)

Da jeg var en ung og glad spejderpige, elskede jeg at være oppe den halve nat ved bålet. Men de fleste dage, skulle vi op til et program næste dag.

Heldigvis var en anden sød spejderpige, der lovede at tage tjansen med at vække os om morgenen. For op skulle vi jo. Hun havde en helt speciel teknik. Den var ret effektiv.... Hun lod simpelthen være med at tisse af inden hun gik i seng. Så vågnede hun tidligt helt af sig selv, for hun skulle jo tisse!

Metoden var helt sikkert effektiv (vi blev i hvert fald vækket), men måske ikke så befordrende for at få den bedste søvn, i de timer der nu var til rådighed.



Her de sidste par år har jeg fået en hel anden holdning til søvn. Bl.a. er jeg blevet meget inspireret af et par foredrag, jeg har hørt med Chris McDonald.  Om hvor super vigtigt den søvn er. For vores humør - vores helbred - selv vores levetid! Du bliver simpelthen en bedre udgave af dig selv, når du, prioritere at få søvn nok.

Og glem ikke, hvor vigtig søvn er for vores appetitregulering og dermed figur. Fakta er, at er du træt, skruer kroppen automatisk op for din appetit, og du spiser flere kalorier end du har brug for. Og gerne af den slags med masser af hurtig kulhydrater.

 

Pigen uden vækkeur - det er mig


Det vilde er.. (vildt for mig i hvert fald).. , at jeg det sidste halve år eller mere, ikke har brugt mit vækkeur (Pånær de få gange, hvor jeg har skulle aaalt for tidligt op, for at nå en færge til Jylland pga afdelingsmøde. Selv om jeg elsker at blogge, er jeg jo også nød til at tjene penge og jeg kan desværre ikke leve af at blogge. Det ville ellers være nice)

Jeg vågner simpelthen af mig selv hver morgen ml kl 6 og 7. Lige så stille og roligt. Og så står jeg op. Ligemeget om den er 6.00 eller 6.57. Jeg forsøger ikke, at få sovet lidt mere.
Jeg er jo netop vågnet, fordi jeg er et sted, hvor det passer ind i min søvnrytme. Det klart bedste tidspunkt at vågne på. Og fordi jeg står op nogenlunde samtidig hver morgen, ja så vågner jeg også ret regelmæssigt omkring kl. 6.30.

Jeg forsøger at gå i seng kl 22. Det lykkes tit. Men ikke altid. Bliver den 22.30 eller 23 en enkelt dag, så vågner jeg stadig til tiden. Den følgende dag, gør jeg mig så lidt ekstra umage, med at komme i seng lidt tidligere (altså omkring kl 22 eller lidt før).

Hele manøvren er klart nemmest, når man får lidt hjælp af dagslyset. Altså i sommerhalvåret. Jeg har næsten mørklagt vores soveværelse, men man kan alligevel godt fornemme lyset gennem de mørke (ikke mørklægnings) gardiner.


En vinterhjælper


Så på et tidspunkt, når det begynder at blive bæl-ragende mørkt udenfor, så må jeg tage vækkeuret til hjælp. Heldigvis har jeg et Phillips Wake Up ligth (JEG ELSKER DET).

Det er altså helt fantastisk. I stedet for at vække mig med høje lyde på et bestemt tidspunkt, skruer det lige så stille op for lyset ca ½ time før man skal vækkes.

Så kroppen vækkes naturligt, som ved dagslys. Det er fantastisk. Ikke at jeg altid har lyst til at stå op, men det er stadig langt mere behageligt at vågne på den måde.
Og kan du ikke vågne af sådan et "lys"-ur, så sover du simpelthen al for lidt!!!
 (Jeg ved godt, du sikkert ikke kan li at høre det, men hvis du slet ikke kan vågne af lyset, så sover du for lidt.Punktum)


Genvejen til at blive den bedste udgave af dig selv.


Så ønsker du, at blive den bedste udgave af dig selv. Hurtig tænkende, klar i hovedet, bedst mulige humør og helbred. Få kontrol over dine cravings. Have overskud til alt det sjove!
Ja, så må du prioritere den søvn.
(Og jeg kan røbe, at der er studier med folk, der simpelthen har sænket deres fedtprocent alene ved at få tilstrækkeligt med søvn! Det er lidt vildt, ikk?)


Hjælperen:
Tjek det mega smarte Phillips vækkeur ud. Det der vækker dig på det rigtige tidspunkt i din søvncyklus. Og kan afspille fuglekvidder i stedet for BÅÅÅÅT BÅÅÅÅT (eller hvad dit vækkeur nu siger). Det er SÅ MEGET værd at skrive på ønskelisten eller selv investere i.

Klik for at se: Phillips Wake Up ligth


Sov godt - kærlig hulehilsen Malene fra Paleolivet

Indlægget indeholder et affiliatelink til et produkt jeg selv elsker og bruger, selv om mit er en ældre udgave. Jeg giver mine varmeste anbefalinger til wake up ligth!

2 kommentarer:

  1. Det ur er nemlig helt super - jeg har det også! Det er dog ikke i brug PT da jeg har et glimrende og højeffektivt vækkeur på 3måneder, der gerne siger 'jeg er sulten'-lyde hver 2.-3.time :)
    KH
    Anne

    SvarSlet
  2. Anne. Den slags vækkeur kender jeg godt.
    Jeg bruger heller ikke mit lige nu, da det er lyst nok til at jeg vågner af mig selv. Ah!
    Men jeg knus-elsker mit wake up ligth

    SvarSlet