Paleolivet: Verdens nemmeste bananbrød

fredag den 10. april 2015

Verdens nemmeste bananbrød


Jeg har en ting med bananbrød! Jeg tror det er fordi, noget sundt smager så sødt og tilfredsstillende. Ved et mirakel, havde min banan-spisende teenagedreng overset nogle bananer, og de var pludselig blevet overmodne.
Jeg plejer at lave dette bananbrød(link) og det er vi vældig glade for. I dag har jeg dog rørt en mere simpel udgave af bananbrød sammen. Med bare 5 ingredienser. Og det smager sørme også godt. Og er lynhurtigt at lave!
 Så her får du opskriften:

Supernemt bananbrød med 5 ingredienser


3 modne bananer
100 g kokosolie
3 æg
225 g mandelmel (lav det selv eller brug det almindelige, ikke affedtede)
1 tsk kanel

Lav mandelmel klar, hvis du ikke har noget færdigt mandelmel (blende blende)

Smid bananer uden skræl og kokosolie i en skål.

Rør det blødt. (Jeg brugte stavblenderen, men røremaskine, blender eller lign kan også anvendes).

Tilsæt derefter æg, mandelmel, kanel og ½ tsk salt (Ups, så blev det til 6 ingredienser).

Rør sammen og hæld i ovnfast form evt beklædt med bagepapir. (Jeg brugte min runde silikoneform, men ellers vil en 12x24 cm form også passe, eller en firkantet som denne)

Bages ved varmluft 160 grader i 35-40 min. (Stik midt i bananbrødet med en pind, og se om der hænger noget ved.  Hvis der ikke gør det, er det færdigt)

Køl brødet af, inden det skæres i skiver
Ups, nogen har haft travlt med at smage....


Tips og muligheder:
  • Du kan bruges smør i stedet for kokosolie, hvis det er saltet smør udelades salt fra opskriften
  • Den ene banan kan erstattes af en tilsvarende mængde bagt sød kartoffel, revet gulerod eller friske figner.
  • Du kan halvere mængden af fedt, hvis du vil have et mere fedtfattigt brød
  • Tilsæt fintrevet muskatnød for ekstra krydring.
  • Bananbrødet er en super lækkert madpakkehaps!
  • Kan også spises til morgenmad eller eftermiddagstheen.
  • For ekstra luksus kan du tilsætte dejen hakket mørk chokolade og/eller hakkede valnødder!

Hodbarheden af brødet er bedst i køleskabet, men den smager bedst når den er lunere end køleskabskold!
Uden for køleskab vil jeg sige max 2 dage. Men tag et stykke ud af køleskab om morgenen og tag med til din frokost. Så er temperaturen perfekt :-)

Hulehilsen
Malene


PS.  Jeg samler altid på gode ideer til madpakker og frokoster uden rugbrødsmadder. Bananbrød er en fin del af en madpakke, men der skal naturligvis mere til. Noget mere protein og noget grønt. Mangler du ideer til din madpakke, så
klik ind og læs om Paleolivets madpakkebog.  Her har jeg samlet i nærheden af 100 ideer til din madpakke!
___________________________________________________________
PPS. Har du hørt jeg har en gave til dig? Video-serien: Vægttab med din hjerne kan hentes lige her: http://overskudslivet.dk/videoserie/
___________________________________________________________




Ingen kommentarer:

Send en kommentar