Paleolivet: Anmeldelse af RÅBAR i Århus

fredag den 19. december 2014

Anmeldelse af RÅBAR i Århus




Jeg har været alene på BAR!!   Råbar altså. I Århus. Det er den du får en anmeldelse af i dag.

Jeg eeeelsker at gå ud og spise. Elsker processen med at vælge hvilken ret jeg skal bestille, forestille mig hvad jeg bliver gladest for. Elsker at få det hele serveret og flot anrettet. Elsker at der er nogle andre mennesker, der har tænkt i, at sætte smag sammen. Og at disse mennesker, har sat tingene sammen anderledes end jeg ville kunne finde på.

Hvis man ønsker at holde sig på dydens smalle Paleosti, kan det dog godt begrænse ens muligheder en del. Der er selvfølgelig altid muligheden for at vælge kød/Fisk med en salat, men så går noget af det sjove jo af. Så jeg bruger ofte tid på at se spisestederne lidt an, hvis jeg kan være med til at bestemme.

Og i denne uge, skulle jeg på kursus i Århus. Alene. Så jeg kunne helt selv bestemme, hvor og hvad der skulle spises :-)
Da jeg lige var blevet bekendt med Råbar, var det jo oplagt. Den blev nævnt i en facebookgruppe, hvor en efterspugte noget gluten- og mælkefrit.

Om Råbar

Ah, lammeskind på stolene. Fin detalje.
Havde det været lyst, havde jeg også kunnet se vandet
'
Råbar er en raw-food cafe. Det betyder at intet mad er varmet op til over 42 grader. Der er fokus på kvalitet og alt er økologisk. Mums. God start ikke?
Du finder heller ikke mælk, sukker og gluten.
Dem af jer, der er meget glade for kød, skal nok finde et andet sted, for det finder du ikke her.

Går din bekymring mere på om du bliver mæt og tilfreds, så læs blot videre








Menukortet.

Åh, det er så svært at bestemme sig. Hvordan skal man vælge mellem Maki, wrap, burger eller tapasanretning?
Og skal man drikke en juice af fennikel, agurk, æble og citron eller den med rødbede, æble og citron? Åh altså.
Priserne er ok, på niveua eller lidt over, hvad du ellers betaler på en cafe. Men sammenlignet med hvor meget mere arbejde der er i at fremstille maden, synes jeg de er yderst rimelige.
Du finder menukortet for frokost og aften her: MENUKORT RÅBAR


Det spiste jeg.


Jeg valgte at prøve deres raw-burger bestående af dehydret brød, salat, agurk, rødbede/gulerodsstrimler, rødbedebøf, råsyltet rødløg, tomatsalsa og avokadocreme.
Serveret med rodfrugtechips og cashew mayo.
(Vær evt opmærksom på, at der er boghvede i det dehydrerede brød. Boghvede anses ikke for Paleo, men det er glutenfrit)

Til det drak jeg et glas friskpresset juice af rødbede, æble og citron.


Det synes jeg om maden


Og jeg var vældig begejstret.
Det var virkelig lækker mad.

Maden var flot og appetitligt anrettet. Tallerkenen strålede af farver.
Burgerens kombination af krydret rødbedebøf, cashewmayo, avokadocreme og tomatsalsa, havde et perfekt samspil mellem syrligt, cremet, blødt, krydret, sødt osv.
Det dehydrede brød var sprødt, nærmest som en kiks. Det var lidt svært at skære i med kniv og gaffel, men smagte rigtig godt.

Rodfrugtechipsene var super sprøde. Jeg blev faktisk helt overrasket over, at dehydrering kan gøre dem så sprøde. Og de var lækkert krydret med noget der måske var rosmarin.
Jeg fik en lille skål med cashew-mayo at dyppe i.

I mine øjne manglede både chips og mayo salt. Mayoén var slet ikke saltet og smagte derfor en anelse vandet. Det var dog til at klare, da jeg blot bad om lidt salt.

Rødbedejuicen var god, men havde fået lidt rigeligt citron til min smag. Jeg forstår egentlig godt konceptet, hvis man ikke er vandt til rødbede-juice og den lidt jordede smag, sælger det nok bedre og skrue lidt op for æble og citron. Men jeg har drukket en del rødbedejuice gennem tiden, og foretrækker at få lidt mere af den naturlige sødme fra rødbeden uden at overvælde det med citron.
(Den var altså ikke på nogen måder decideret sur og den gled ned med fornøjelse)

Da jeg havde sat mit måltid og min juice til livs, var jeg virkelig mæt. Og det varede resten af aftenen. Og jeg fik en regning på 175 kr.
Jeg synes virkelig det var alle pengene værd. Skulle jeg gå hjem i køkkenet og lave et lignende måltid kunne jeg have brugt flere timer.

Betjeningen.


Normalt er det ret sjældent, at jeg skal alene ud at spise. Og da jeg ankom til Råbar tirsdag aften kl lidt i seks, var jeg den eneste gæst.
Jeg blev taget rigtig godt imod, at 2 søde mennesker der straks bød mig velkommen og gav mig et menukort.
Der blev holdt øje med, mig, så så snart jeg havde bestemt mig, stod han klar til at tage mod min bestilling.

Og jeg blev, uden opfordring, tilbudt et glas vand til maden. Det kan jeg li!
Kort efter ankom min mad, med besked om, at var der det mindste måtte jeg bare kalde.
(Det var så det jeg benyttede mig af med salten)

Lidt efter lidt kom der er par flere gæster, som også alle fik sammen venlige betjening.

På vej ud af døren sludrede jeg lidt med den anden af de to, om chipsene, fordi jeg var imponeret over, de var så sprøde, Og hun fortalte glad om metoderne for raw-fooden.

Konklusion.


Jeg kan på det varmeste anbefale dig at besøge Råbar i Århus og få fyldt vitamin depoterne op, med en gang rå og levede mad.

Du kan forventet at blive dejlig mæt og få pirret smagsløgene af opfindsomme krydringer.
Og det til en yderst rimelig pris.

Vil du spise 100% Paleo-princip, går du blot uden om den ret med boghvede. De øvrige retter er helt ok. Og skulle der være behov for et glas vin, findes det også på menukortet.

Hvor og hvornår:


Du finder RÅbar på Vester Alle 15, Århus. Med indgang fra vandsiden.
Der er åbent fra kl 10-21.
Link til deres hjemmeside: Klik for at komme til råbars hjemmeside.



Flere anmeldelser:

Jeg har ikke anmeldt andre spisesteder, men hvis du har lyst til at læse mine anmeldelser af forskellige paleo-egnede kogebøger så læs med her:
(Hvis du vil foreslå et andet godt spisested, så smid endelig en kommentar)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar