Paleolivet: Tunfad - en alt i en ret.

mandag den 27. oktober 2014

Tunfad - en alt i en ret.



Lidt om dagens fiskeret...


Det ville jo være dejligt, at kunne skrive, at jeg har sat mig for at opfinde en ny lækker ret til Paleolivets læsere. Og derfor får du i dag tunfad med spinat.

Men øh... Det handler nærmere om, at jeg havde sat den flinke Nemligcom mand til at komme med vores indkøb. Herunder noget hakket øko-kylling, som jeg ville lave en nu version af Grønkålstærten med. Og ligesom fuldstændig fortrængt, at det var en frossen vare jeg havde bestilt.
Når nu ham nemlig-manden først kom kl 17, så kan du godt se det for dig, ikke?
Ingen kødbundstærte til os i dag.

Så i stedet var jeg lidt opfindsom. Og det kom der faktisk en rigtig fin og nem hverdagsret ud af, som hele hulefamilien spiste med største fornøjelse!

(Jeg tøede min spinat op i den onde mikro-ovn. Er du modstander, kan den godt tøs op på panden)

Paleo tunfad med spinat


(Retten rækker til ca 6 mennesker. Vi 5 havde i hvert fald rester)
2 løg
500 g optøet helbladet spinat
500 g blandet frost grønt (jeg brugte sommergrønt fra rema med cherrytomater, gulerød, broccoli og sukkerærter)
salt

4 ds tun
5 æg
lille ds kokosmælk (165 ml)
2 tsk hvidløgspulver (Frisk kan også bruges)
4 tsk tørret dild (frisk kan også bruges)
1 tsk salt
1 spsk  kokosfibermel
1 dl  gærflager (Kan erstattes af ost, hvis du er ostespiser)


Pil og hak løg.
Steg løgene i godt med fedstof på en pande. Når de er klare, tilsættes spinat og øvrigt grønt. (Det behøves ikke være sommerblanding, bare vælg din favorit. En med peberfrugter kan også været godt)
Giv det hele lidt salt og varm det igennem.

Imens rører du æg, kokosmælk, gærflager, kokosfibermel og krydderi sammen.

Læg først grøntsagerne, så tunen og til sidst æggemassen i et smurt ovnfast fad.
Bestem selv, om du vil røre det sammen eller lade det ligge lagdelt.

Giv det 20 min ved 180 grader + 10 min ved eftervarme. (Den er nemlig ret effektiv i min nye ovn, hvis din er gammel, skal du måske bare give det 25 min. Tjek at der ikke er noget flydende).

Server med en god gang salat. Velbekomme
***

Bonusinfo om spinat:
Du ved jo godt at spinat er kongesundt! Det er godt for dit helbred pga det høje indhold af vitaminer og antioxidanter. Men spinat er også en god kilde til glutamin. Glutamin er vigtig for muskelvækgst, immunforsvar, fordøjelse og stofskifte.

Og der er mere guf for mullerne (musklerne). Der er octacosanol - som er, ja en slags alkohol, der øger musklers styrke og masse. Spis for pokker! GO! (Og hvis du ikke tror på mig, er Google din ven)

Hulehilsen Malene


Opskriften er mælkefri, glutenfri, kornfri, sukkerfri.Indlægget indeholder affiliatelinks, for at henvise til ingredienser jeg selv anvender i mit køkken. Andre mærker kan naturligvis anvendes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar