Paleolivet: Et fedt indlæg - om hvorfor fedt er sundt for dig

fredag den 4. juli 2014

Et fedt indlæg - om hvorfor fedt er sundt for dig


En af de fede ting ved at spise Paleo, er at det ikke føles som en kur. Du spiser SÅ meget lækker mad og en af årsagerne til at maden er så lækker – det er fedt!

Her den anden dag, lavede jeg en gang broccoli-risret, og brugte hakket kylling. Det smagte som altid godt, men jeg synes alligevel ikke, det var helt tilfredsstillende. Det mættede ikke nok. Så jeg hentede en flaske olie og hældte lidt over. Det var ren magi. Mums, maden var pludselig vældig tilfredsstillende.

En af nøglerne til vedvarende succes med dit Paleo liv, er at sikre du får nok fedt. Det vil signalere til din krop og hjerne, at du er velernæret og medvirke til at holde dit blodsukker stabilt.

Omvendt, vil du nemt føle du sulter, hvis du ikke får nok af den sunde fedt. Så bliver det hurtigt svært, at sige ”Nej tak” til den næste kage der kommer forbi.

 Jeg havde en overgang, hvor jeg ikke fik tilsat nok fedt til min madpakke. Det gav nogle forfærdelige eftermiddage på jobbet. Nøj, hvor var jeg sulten. Jeg ku´ støvsuge skabene for nødder, rosiner og frugt og det hjalp bare ikke en dyt. Alt for meget frugtsukker.

Så fedt er vigtigt. Den rigtige slags fedt, både mættet og umættet behøves til at holde vores cellemembraner sunde. Men kun den gode slags. Fedt der ikke er kemisk mishandlet. (Sådan en gang solsikkeolie eller vindruekerneolie i plastdunk, er direkte usund for din krop. Der bruges damp og alt for høje temperaturer til at fjerne den grimme smag, fra den kemi der er brugt til at udvinde den. Adrrrr!)

Mættet fedt.

Til at stege og tilberede varm mad, bør du anvende mættet fedt, da det kan tåle højere temperaturer. Jeg selv bruger kokosolie , klaret smør og dyrefedt (når det bliver tilovers fra en ret, gemmer jeg det i køleskabet, til at fx at stege mine spejlæg i). Til ting der skal i ovnen ved max 180 grader, kan olivenolie også bruges.


Umættet fedt.


Umættet fedt skal der også til. Det er koldpressede olier. De skal bruges kolde, for ikke at ødelægge deres mere sarte strukturer (som i så fald ender med at blive skadeligt fedt for din krop).
Gode Paleo olier er fx
Oliven-, avokado- og macedemiaolie.
Personligt bruger jeg også koldpresset økologisk rapsolie, men der er delte meninger om netop dette ude i den store Paleoverden. (Læs mere om min holdning til rapsolie her i afsnittet om olie)


Brug olierne til dressinger, pesto og mayonnaise. Hæld dem i din grønne smoothie eller grønne yoghurt når den er næsten blandet færdig (de har ikke godt af at blive blendet for længe)

7 måder hvormed fedt hjælper dig og din krop


1. Det hjælper dig til at balancere dit blodsukker
2. Det hjælper med optagelsen af en masse vitaminer, fx A,D,E og K
3. Fedt er nødvendigt for at bygge vigtige typer af hormoner, fx kønshormoner. Det er jo ikke sjov at undvære, vel?
4. Det er nødvendige for en sund leverfunktion og er faktisk nødvendige for at producere galde
5. Det hjælper din krop med at håndtere inflamation
6. Det er nødvendigt for at bygge cellemebranerne i din krop og hjerne
7. Det får maden til at smage vidunderligt!

Sjov forskning i fedt.

Her er lidt sjov forskning om fedt, der antyder at det gør os mere sociale og mindre aggressive!
videnskab.dk : forskere-fedt-kan-gore-dig-mere-social-og-mindre-aggressiv

Er du klar? Klar til at nyde dit næste måltid og bruge en god gang fedt til at få det ekstra lækkert? Jeg er! Velbekomme!

Hulehilsen Malene

PS. Hvis du er bloglovin- bruger, så kan du følge Paleolivet her: Paleolivet på bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar