Paleolivet: Lam i stegesoen

mandag den 3. marts 2014

Lam i stegesoen



Det er altså nemt, det der med at putte grønsager og kød i stegesoen og så lade det passe sig selv til man har lækker velsmagende mad.

Men der findes et par tips og tricks der er gode at kende, hvis du har en stegeso. Jeg har samlet dem i en lille guide, du kan hente og læse på et par minutter. Lige her


I søndags stod den på lammeret og blomkålsmos (som i madplanen - klap på skulderen til mig! Jeg fulgte madplanen).
Men altså --- indrømmelse--- på trods af, at jeg havde en madplan, havde jeg jo ikke fået taget de lammeskanke op af fryseren. Men alting gik alligevel, for jeg kom i tanke om det lige inden frokost.
Altså, start på denne ret omkring frokosttid hvis den skal være klar til aftensmaden!

Lam i stegesoen

Lammeskanke afmålt efter antal personer
Grøntsager* - se nedenfor
et par kviste timian,
lidt salvie (jeg har det i haven lige til at plukke, også på denne årstid),
Hvidløg
Salt og peber

*I bunden af stegeso kan du fx smide:
Et par jordskokker i store stykker,
et par gulerødder i tern,
1 bakke cherry tomater,
4 fed hvidløg,
et par porre eller løg skåret i større stykker eller både.
1 aubergine

Smid de frosne (eller optøede) lammeskanke eller andre lammestykker på ben i en stor gryde med godt med fedtstof. Brun dem af. (Den del kan evt springes over, hvis de er optøede)

Smid alle grøntsagerne og krydderurterne i bunden af stegesoen + salt og peber.
Rod det hele lidt rundt.
Fyld de brunede lammestykker ovenpå. Giv også dem lidt salt og peber  og smækkede låget på.
Ind i ovnen på 120 oC og så fik den fra frokost til aftensmad. Mums det var godt!

Og blomkålsmosen var også perfekt. Alle børn spiste den med stor fornøjelse.

*************
Det var ikke en superpræcis opskrift, men når det gælder stegesoen så er mængder ikke altid så vigtige.
Har du kun en gulerod tilbage, så giver man den bare nogle flere jordskokker, det skal nok smage godt alligevel, når basis er i orden. Og smagen her kommer jo især fra lammesaft og fedt, samt krydderurter og hvidløg.

**************

Får du brugt din stegeso alt for lidt?
SÅ læs med her- bare KLIK
Sådan har jeg nemlig også haft det!

*************

Hulehilsen Malene

1 kommentar:

  1. Hej Malene,
    Det hele lyder jo meget godt, men dit køkken må da se Herrens ud, sådan som du SMIDER med det hele.
    En anden ting er, at det altid er en god idé at brune såvel kød som grøntsager af, inden de kommer i stegesoen.
    Mvh Ole

    SvarSlet