Paleolivet: Rødbedehumus - du bare må prøve

torsdag den 28. november 2013

Rødbedehumus - du bare må prøve

Rødbedehumus serveret med sesamstegt kylling og grønkålschips

Åh, uhmmmmm, jeg kunne simpelthen skovle det her ind nærmest uden andet til. Men det er nu tænkt som tilbehør til din mad. (Hint, kan også spises om morgenen. Og er perfekt efter træning, til at fylde lidt kulhydrater på!).

Jeg har før skrevet om rødbeder, og foreslået rødbedehumus uden at give en egentlig opskrift.
Det vil jeg råde bod på i dag! En ægte Paleo humus med årstidens "grønt".

Det skal du bruge:
3 store rødbeder
3-4 spsk tahin
1 fed hvidløg
Ca 1. dl. olivenolie . (eller anden god koldpresset olie)
saften af ½ citron (ca, afhænger af størrelsen på citronen, smag til om der skal mere til)
mindst ½ dl. gærflager eller parmasanost (læs om gærflager her)
salt og peber

Sådan:
Skrub og bag rødbederne i ovnen i ca 1 time ved 200 grader. Lad dem køle lidt af og smut skindet af og skær enderne af. Del rødbederne i stykker som passer i din foodprocessor og kast dem i denne.
Tilsæt øvrige ingredienser til foodprocessor (knus evt hvidløget først, afhængig af den foodprocessor/blender). Blend til cremet masse. Så er du i princippet færdig.

Men smag lidt til. Er der tilpas syre ellers giv lidt mere citron. Kan man smage "ost" og tahin. Hvis du elsker tahin, kan den trække en del! Hvis den er for flydende kan den reddes med lidt mere gærflager.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer:
*************
Serveres til hvad? lam, kylling, and, rå grønsager, omelet, oksekød, farsbrød .. ja næsten alt hvis du spørger mig.

*************
Gærflager kan du købe i matas eller i helsebiksen på nettet. Med24 har dem pt til en god pris (Find  Gærflager her ) . De har en oste-agtig smag og er endda sunde :-) og indeholder B-vitaminer.

*************
Travlt? Du kan også vælge at skære rødbederne i tern og koge dem, hvis det hele skal gå lidt hurtigere. Rødbederne får en lidt anden smag, men den kan sagtens bruges.

*************
Familiens dom:

Mor: Uhmmmmm, mere
Far: Det smager dejligt.
Emil (som ikke kan li rødbeder). Det her kan jeg godt li.
Bastian: Jeg er ikke sulten (så han fik ikke smagt på noget)
Silje 7 år: Det ser lidt farligt ud, men en lille smule er ok.

*************
Skal det være mere fancy? Hvis Umahro havde været her (fik jeg sagt, jeg oplevede ham på bogmessen?) ville han nok have tilføjet til vaniliepulver  til den humus og måske et mikroskopisk squish fish-sauce. Det tror jeg også vil være godt! Og så et drys hakket persille på toppen.

Links i dette indlæg:
Inspiration til brug af rødbeder
Hvad er gærflager

Indlægget indeholder affiliatelinks, for at vise dig, hvilke produkter jeg selv bruger og hvor jeg synes prisen er bedst.

3 kommentarer:

  1. Tina Dalbøge har anbefalet Rødbedehumusen på sin blog i dag. Se med her: http://www.tinadalboge.dk/madopskrifter/fredagens-kreative-sunde-og-farverige-kokken

    SvarSlet
  2. Lyder bare sååå lækkert. Den vil jeg gerne prøve, men kan jeg erstatte gærflager med noget? (ikke parmesan) eller kan jeg undlade det?

    SvarSlet