Paleolivet: Urtesalt

tirsdag den 5. februar 2013

Urtesalt

Har du prøvet at lave din egen urtesalt? Det er så nemt og det er virkelig en herlig lille ting at have stående.
Denne er helt simpel med blot havsalt og tørret rosmarin.

Vi nyder den bl.a. på æg, tilsat under madlavning, på avokado, i salatdressing, på agurk, til stegte grønsager, på lammekottelleter osv. Kun fantasien sætter grænser.

Hjemmelavet urtesalt:

1 del tørret rosmarin
2 dele groft havsalt eller andet kvalitetssalt

Hele gøjemøjet får en tur i minihakkeren til en del af saltet er findelt og rosmarinen har fordelt sig i meget små dele.

**************Thats it. Hæld på glas og nyd.***************


Variationsmuligheder:
Du kan sagtens eksperimentere og bruge flere tørrede urter oveni som fx timian og oregano.
Prøv også med salvie.
Du kan også tørre dine urter selv, ved laveste ovn-varme eller i solen.

Hvor stor en portion du vil lave er op til dig. Jeg lavede med 1 dl salt og ½ dl rosmarin.
Saltet kan også anvendes som en fin lille værtindegave.

PS.
Hvis du tænker.. Det himalaya salt må, jeg da købe til den gode pris, så kan du jo lige så godt bestille lidt mere, når nu du skal betale porto :-)

Af mine favorit produkter vil jeg gerne anbefale:
*GÆRFLAGER. Læs om gærflager her
*LOPPEFRØSKALLER. Find dem her. (Det er det samme som HUSK, bare billigere!)
*VANILIE UDEN SUKKER. Find det her. (Af en eller anden årsag, er det altid udsolgt i Netto, og så er det billigere her)
* KOKOSOLIE. Find det her (Bemærk, der findes også et større glas, men af en eller anden grund, er det billigere pr ml kokosolie at købe det lille)

Indlægget indeholder affiliate-links. Jeg har kun linket til produkter jeg selv anvender i dagligdagen og anbefaler. Og der hvor de er billigst :-)

1 kommentar:

  1. Ja jeg laver det tit omkring august når urterne er friske-så tørrer jeg dem bare ude i solen :)
    Har lige brugt det sidste som var et twist over den gamle Louisanne blanding fra Urtekram

    SvarSlet