Paleolivet: Paleo egnet juleguf

mandag den 3. december 2012

Paleo egnet juleguf





Her har jeg samlet et par ideer fra nær og fjern til naturlig, men alligevel magisk lækker juleguf.

For det vil vi jo gerne ha, ikk? Så kan vi måske slippe lidt mere helskindet og veltilpasse fra hele juleræset. Men vi må gang med at lave det selv. Er du med på den?


SÅ KIG MED HER:



Paleo juleguf


Hindbærmarcipan med chokoladeovertræk (den nederste af forslagene i dette indlæg):
Find Jane Rs hindbær marcipan HER
(Jeg har testet dem, og det blev helt perfekt, se evt med her: Juleguf)

Pebernøddekugler:
Madbandittens pebernøddekugler her

Forslag til julemenu:
Everydaypaleos plan til julemenu HER (engelsk)

Kager der kan udstikkes med forme og evt tilsættes brunkagekrydderier (den nederste opskrift i dette indlæg):
Forslag til kager HER (engelsk)

Flere julesmåkager. I dette indlæg findes også indtil flere der kan bruges:
http://www.elanaspantry.com/10-healthy-christmas-cookie-recipes/








Æbleskiver.

Opfind dem selv:
Lav dem af  banan-pandekage dejen ( I ved, den med en masse æg, et par moste bananer, lidt husk, en knsp salt - i dette tilfælde ville jeg så også tilsætte kardemomme og citronskal, vanilie og evt lidt kanel).

Brug en Urtekram opskrift: Urtekram opskrift på stenalderkost æbleskiver

Prøv en opskrift uden banan: Æbleskiver UDEN banan

Henriette fra http://fede-tider.blogspot.dk/ her desuden foreslået
Gingerbread-man, som en ide til julehyggen:
Opskrift på Gingerbread-man (engelsk)


og at tage et kig på GAPS opskrifterne her, hvoraf mange kan bruges:
Klik for Ultimate Guide to GAPS Holiday

Julefrokost:
Se Paleolivets forslag her: Se PALEOLIVETS forslag til julefrokost HER



Risengrød? Hvad gør man? Jeg har set en opskrift med blomkålsris, men det bliver altså lige en tand for meget for mig -den tror jeg simpelthen ikke jeg kan sælge til ungerne (især fordi vi jo ikke kan blande flødeskum ind i billedet her).
Jeg har hørt, at i blødsatte cashewnødder skulle kunne gøre tricket.
Alternativt vil jeg simpelthen bruge ris og kokosmælk - ja, der er mange kulhydrater i ris, men kokosmælken tilføjer en masse fedt til at passe lidt på blodsukkeret. Og det er mest for ungernes skyld, de kan bedre tåle de kulhydrater end jeg kan.

Læser du med her og har foreslag eller overvejelser, hører jeg rigtig gerne om dem!

Glædelig sund jul! Malene


Her er et affiliatelink, hvis du mangler kalendergaver:



2 kommentarer:

  1. Jeg laver risengrød til E med brune ris og mandelmælk eller fortyndet kokosmælk.
    Det sker jeg spiser en smule ;) jeg tror nemlig ikke at det er et problem med det vi spiser i juledagene - mere det vi spiser fra nytår til næste jul.

    spændende links btw ;)

    SvarSlet
  2. hvad med den her
    http://nourishedkitchen.com/grain-free-gingerbread-men
    der er også mange af GAPS opskrifterne der kan bruges.
    http://www.mommypotamus.com/the-ultimate-guide-to-gaps-holiday-recipes/

    SvarSlet