Paleolivet: Lagkage

onsdag den 21. december 2011

Lagkage

Hvad gør man - når den store dreng har fødselsdag og vi ALTID plejer at få avokado lagkage? Lavet på købebunde og avokadocreme a la Camilla Plum?

Man genopfinder den da i en mel og mælkefri udgave. (Men ikke 100% paleo beklager).

Bundene bagte jeg på hvide bønner efter denne opskrift:
http://www.thespunkycoconut.com/2009/06/gluten-free-dairy-free-sugar-free.html
I stedet for 3/4 tsp vanilla liquid stevia brugte jeg bare vaniliepulver (af den øko slags uden sukker)
Mht kokosmel er det svært at købe herhjemme, så jeg blendede bare en gang almindelige kokosrasp, som det man køber i ethvert supermarked.

Cremen:
Avokado
Citronsaft
Honning og sukrin
Vanilie
Lidt kokosmælk og lidt mere soyafløde i blenderen.
(Hvis du har brug for hjælp til mængdeforholdene kan du lade dig inspirere her: http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekopskrifter/ECE117257/avocadolagkage/) - men måske skal du bruge mindre kokos/soya end der bruges piskefløde.

Fyld:
Jordbær (fra frost på denne årstid)

Hvordan
Del kagen i 2 (min blev lidt skæv, men det ku man ikke se bagefter)
Smør et lag creme over første bund
Skiv jordbær (gerne halvfrosne det er nemmest) og fordel over HELE bunden
Anden bund smækkes på
Dæk det hele med masser af grøn creme.
Pynt med jordbær og revet mørk chokolade eller hvad der nu passer dig.

Velbekommen!
ALLE ku li det - det blev en virkelig lækker (og mættende lagkage).
Gæsterne guffede løs og følte sig mægtig usunde, men i virkeligheden sad de bare der og spiste bønner, avokado, citron og andre naturlig sunde ting :-)

PS: Jeg havde kogte hvide bønner i min fryser, har du ikke det kræver kagen enten lidt mere planlægning eller måske en gang dåsebønner....(på eget ansvar)

2 kommentarer:

  1. Spændende bunde og ja det er en dejlig blanding avocado /jordbær.
    Man kan forøvrigt godt få det der kokosmel palæo(primal folkene bruger) jeg har ikek selv prøvet det endnu
    http://www.rawandmore.dk/kokosmel%20fint

    SvarSlet
  2. Jamen PRISEN. SUK 70 kr for ½ kg. En pose kokosrasp koster trods alt under 10 kr

    SvarSlet