Paleolivet: Åh, den mælk

onsdag den 7. december 2011

Åh, den mælk

Bastian og jeg kan ikke tåle mælk. Altså, vi er sådan set ikke allergiske og falder rallende om. Og lægen kan ikke påvise det. Det er noget vi har fået undersøgt hos en diætist, som brugte kineseologi.
Det virker ærlig talt lidt skummelt, det der kineseologi, ikke. At din krop sådan reagere med at lave armen slap.
Men læs evt vores historier her

Min historie.


Hver eftermiddag fik jeg ondt i maven. Bare sådan lidt ondt, blandet med en følelse af at skulle på toilet eller have masser af luft i maven, der absolut ikke ville ud. Den følelse og smerten blev så værre og værre hen af aftenen, så jeg tit gik i seng, sådan lidt halv sur og med ondt i maven. Næste dag startede det forfra.
Jeg har forsøgt at spiser masser af fibre, for at sikre maven var i orden. Jeg har suppleret med "tarm i form" til tider, men synes jo ikke, det skal være en dagligdagsting at spise den slags. Jeg har forsøgt at holde ekstra øje med at få nok at drikke, for at være sikker på, at det ikke var vædskemangel, der lavede ged i fordøjelsen.
Jeg har også forsøgt en periode uden gluten, det hjalp lidt (set i bagklogskabens lys, sikkert fordi jeg spiste mindre ost)
 Anne van der Merwede
Men her i foråret fik jeg nok - jeg var desperat - min mand var ærlig talt også lidt halv-grumpen over situationen. Hvor sjovt er det lige, at have sådan en halv sur ynkelig kone hver aften?

Jeg besøgte Anne og hun sagde, jeg skulle holde mig fra mælkeprodukter. Dem ALLE sammen også de fede og dem fra får og ged. ØV ALTSÅ.


Jeg har det heller ikke super med natskyggefamilien (kartofler, peberfrugt, tomater, auberginer).
Tak for den besked, lige netop som drivhuset var blevet fyldt med små dejlige tomatplanter. Det næsten bedste ved hele sommeren.....
Nå, men hjem og skære ned på natskyggerne og skære mælkeprodukterne HELT HELT væk. (Måske kan jeg tåle lidt i små mængder efter en periode uden sagde Anne).
Margarine og soyafløde flyttede ind i køkkenet... Morgenmad blev rugbrødsmadder med skinke og leverpostej (Her findes så også kun et begrænset udvalg uden mælk).
Og AH .... al den ubehag i maven holdt op. Det stoppede. Jeg fik det bedre JUHuuuuu.

Efter ca 2 mdr tog vi til Grækenland. I ved, Grækenland med den lækre fetaost og tzasiki´en!!!! Jeg kunne ikke helt holde mig fra det og BAM så fik jeg ondt i maven igen....
Efter sommerferien har jeg spist lidt Ghee, som jeg er sluppet godt fra, men i weekenden spiste jeg flødesovs... HÆVN.. igen 2 dage med ondt i maven.
Jeg har fået den ENDNU bedre efter jeg også har skåret kornene fra og gået over til Stenalderkost, men historien om mælken stopper her.


Bastians historie


Min dejlige søn på 9 år, er desværre diagnosticeret med ADHD. Han er sød og dejlig og fyldt med gode intentioner, men koncentrationen er svær at fastholde og det var begyndt at gå rigtig galt i skolen.
I foråret startede vi så på medicin og det var ikke ren lykke alt sammen. Der var perioder, det gik helt galt, fordi han mistede appetitten og blev meget tynd.

Men han havde også ONDT i maven. Ofterere og oftere klagede han over det. (Og nogle gange lod han være, fordi han synes han havde gjort det SÅ tit og vi ikke hjalp ham. Avs). Vi mistænkte medicinen. I sommerferien forsøgte vi med nogle uger uden medicin. Det gjorde ingen forskel på mavesmerterne. Han havde stadig ondt i maven! 

Udelukket var nu både medicinen og evt sult forårsaget af medicinen.



Bastian efterår 2011, hvor han har fået sin normale vægt tilbage

Efter sommerferien fik jeg en tid til Bastian hos Anne. Jeg håbede selvfølgelig at hun kunne hjælpe med at kaste lys over sagerne.
 
Det kunne hun også. Men hun gjorde det ikke helt nemt for os. Eller virkeligheden viste sig, at være lidt besværlig. Specielt for et barn på 9 år.
 
Bastian tåler ikke mælkeprodukter, hvede og havre (men gerne rug). Og sukker (men det er mest hjernen, det får han ikke ondt i maven af)
 
Hver morgen har barnet spist a38 med havregryn eller musli med mælk. Engang i mellem en hjemmebagt bolle med ost. Til frokost har han fået madder og frugt/grønt og ostestænger.
OSV...
Han er altså HVER eneste dag, fyldt ting i sin krop den ikke kunne lide.

Hjem og ligge en plan.

 
 
Det var nok på tide, at Hulekvindens børn, blev lidt mere hulebørn
Men de er ikke 100% for Hulekvindes mand, er ikke en hulemand og laver ikke altid røræg til børnene, når hulekvinden er taget tidligt på arbejde.
 
Jeg blandede derfor musli til Bastian uden havre og hvede, men med bla rugflager, hirseflager osv.
Købte forskellige slags erstatningsmælk, så vi kunne finde en han ku li.
 
Fandt ud af hvilke rugbrød og leverpostej der ikke indeholder de grimme ting.
 
Vi kan desværre ikke bare gå efter de glutenfri produkter, for mange gange er en del af hveden erstattet med havre og den går jo heller ikke.
 
Jeg startede også en større oplysningskampagne i forhold til bedsteforældrene. (Den er ikke helt nem).

Ligesom med mig, oplevede vi en rigtig hurtig bedring. Bastian var bestemt ked af situationen, men overraskende god til at sige nej tak til ting, som man jo hele tiden bliver tilbudt. Her i juletiden er det endnu sværere. Hans SFO har indført "skrub-hjem-kager" !!! (Det kunne jeg skrive et meget langt meget forarget indlæg om i sig selv, men det skal i slippe for). Der er konstant julehygge med pebernødder og risengrød og kager alle vegne.
 
Men det går nogenlunde. Jeg forsøger at redde ham lidt. Har bagt pebernødder han kan tåle og fordelt dem lidt rundt omkring. Laver risengrød på kokosmælk, så han ikke føler sig snydt.
 

Det går ikke altid godt

 
I selv samme weekend som jeg spiste flødesovs (vi var på spejderweekend) faldt han i rigtig mange gange. Og selv om det var små mængder, så har han haft ondt i maven lige siden.
Dengang han spiste en burger til en børnefødselsdag, fik han også ondt i maven. Og sådan kan jeg komme med masser af eksempler.

Her i samfundet, skal man helst have lægens stempel, for at det er ok, at gå rundt og have "sære" kostvaner. Det synes jeg ærligt talt er lidt trist. Hvis Bastian havde gået i børnehave, havde jeg ikke kunnet forhindre dem i at give ham mælk og hvede og havre, fordi lægen ikke kan påvise det ved en blodprøve.  Jeg kan sagtens se, der er en anden side af sagen, med forældre der selvdiagnosticere og får sære ideer, men hjælp, hvordan finder man et kompromis?


Har du også tit hård mave eller oppustet mave? Ja, så kan det altså sagtens være mælken der gør det. Selv om det mest kendte, er at man kan få diarre/tynd mave af mælkeprodukter, kan det ligeså godt være omvendt. Og hvis det ikke hjælper med laktosefri produkter, kan det sagtens skyldes mælkeprotein. Det er i hvert fald vores tricker!
 

Indrømmelse:
Skal jeg være helt ærlig, er jeg stadig ikke 100% tilfreds med, at vi ikke må få mælkeprodukter. Ih altså, skal vi virkelig undvære ost forevigt?
Og hvordan erstatter man flødeskum??? Jeg har forsøgt med noget soja-flødeskum. Uf det smagte grimt.
 
EDIT: Vi har nu fundet en løsning mht flødeskum. Vi laver den af kokosmælk. SE HER HVORDAN
Jeg har også lavet et indlæg om erstatninger for mælkeprodukter. KLIK FOR MÆLKEFRI
Vil du se et eksempel på Bastians morgenmad: KLIK for at se Bastians morgenmad
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar