Paleolivet: Vegansk ostesovs for oste-trængende osteafholdsfolk (not 100% paleo)

tirsdag den 1. marts 2016

Vegansk ostesovs for oste-trængende osteafholdsfolk (not 100% paleo)

Vegansk ostesovs - not 100% paleo

HVAD!!??! Malene!! Er du nu blevet veganer? NIX NEJ NOT.
Men....
Jeg SAAAAAVNER ost.
Jeg elsker ost.
Men ost er ikke særlig godt af forskellige årsager. Og jeg kan heller ikke tåle det. Får ondt i maven.

Men smagen..

Hvis du ligesom mig savner smagen af ost, men undgår den, så vil du sætte pris på den veganske ostesovs her.
Jeg smed den ovenpå min burger i går. Og på mine bagte fennikel i forgårs.
Mums.
Den kan også anvendes som topping på en pizza eller lasagne eller rootza - alt det der du bager i ovnen med et lag ost ovenpå! Eller hvad med din næste meatza?

Jeg har kaldt den "not 100% paleo" fordi den indeholder kartoffel. Det er ikke alle paleo-folk der acceptere kartoffel. Personligt har jeg læst de forskellige for og i mod og har valgt at lade den indgå i kosten. Dog ikke på daglig basis eller i for store mængder.
Men der er masser af sundt og godt at sige om kartofler.
Så jeg vil ikke snyde dig for opskriften.

Vegansk ostesovs for oste-trængende osteafholdsfolk


350 g kartofler
½ dl gærflager
1 tsk bouillionpulver
1/4 tsk hvidløgspulver
1 tsk løgpulver
4 tsk æblecidereddike
2-3 spsk koldpresset olie
1/2 - 2 tsk sennep. (giver fornemmelse af at bruge mere eller mindre stærk ost alt efter hvor meget du anvender!)


Skræl kartoflerne og skær dem i mindre stykker. Kog dem møre i usaltet vand der kun netop dækker kartoflerne.
Hæld de lune kartofler i en blender med ½ dl af kogevandet. Tilsæt de øvrige ingredienser og blend til du har en sej tyktflydende osteagtig masse.

Smag til om der skal lidt ekstra salt til.
Server. (eller brug den til en ret der skal i ovnen)

Sovsen kan gemmes i et tætsluttende glas og varmes op igen.

Velbekomme alle i oste-elskere derude.
OBS. Opskriften er adopteret fra plantepusherne.dk som også har anden inspiration til mælkefri produkter

Hulehilsen Malene
Flere links til dig der savner mælkeprodukter:
Avoziki
Mandelmælk hjemmelavet
Kokosflødeskum
Mælkefri tzatziki
Mælkefri Koldskål
Kagecreme af cashewnødder

**************

PS.At lave mælkefrit (og måske også glutenfrit) kan være lidt krævende, ikk? Jeg synes personligt, at foodprepping kan være en god hjælp til et sundt køkken, hvor jeg slipper for at købe mistænkelige erstatnings-varer. Tjek blogindlægget her for at lære mere om foodprepping: Læs mere om Foodprep
***********

Opskriften i dette indlæg er som altid laktosefri, mælkefri, glutenfri. Desuden vegansk hvis du vælger det rette bouillon..
Indlægget indeholder affiliatelinks, så du kan se eksempler på produkterne jeg har anvendt i sovsen.

1 kommentar:

  1. Hej Malene
    Jeg er også på udkig efter en voksdug. De fleste er enten keeedelige eller bare for meget, så jeg ville lige se hvad du havde fundet..
    Meeen... jeg vil sige som dig.. brædderne er fine, men dyrene? nej tak! De er for meget. synd at de er der..
    Men jeg skal da lige kigge lidt på den hjemmeside du viser..:-)
    Tak for al din inspiration (kettle bell, mad og alt det andet du deler med os)!
    God dag
    Marianne Rudolfsen

    SvarSlet