Paleolivet: Skvalderkålspandekager

fredag den 1. maj 2015

Skvalderkålspandekager


I morges tidligt nok til kølighed og morgendug, var jeg en tur i min have og plukke friske skvalderkål. Jeg havde nemlig fået en ide. Vi skulle have skvalderkålspandekager.
Bastian og jeg spiste dem til morgenmad med optøede bær, men de er også fine til frokost/madpakke eller til aftensmad, da de ikke er søde som fx bananpandekagerne.

Du kan regne med, der bliver ca 1 pandekage pr. æg, så kan du selv justere mængden op eller ned efter behov.

Har du ingen skvalderkål eller ikke mod på en tur i morgendug, så kan du bruge frisk spinat.  Brændenælde kan også anvendes, men kræver endnu mere mod :-)

Skvalderkålspandekager


4 dl skvalderkål, målt ved at presse dem let sammen i et målebæger
5 æg
1/4 til ½ tsk salt (for morgenmad brug 1/4, for aftensmad brug ½)
½ tsk kardemomme (kan udelades)
1 spsk hjemmelavet kokosmel eller kokosfibermel fra supermarked
½ spsk loppefrøskaller /HUSK (eller mere kokosfibermel eller pofiber)
½ tsk vanilie (hvis morgenmad)
3 spsk vand

Det hele blendes grundigt. Jeg forsøgte først med stavblenderen, men synes ikke det blev findelt nok, så det fik en tur i blenderen.

Steges i kokosolie på en varm pande. Lav dem ikke for tynde så går de for nemt i stykker (...eller også er det bare mine pandekage-stege-skills der halter!!)


Nu kan de fyldes efter behov.
  • Hvis det er til madpakken, kunne du bruge lidt kødrester og rå grøntsagsstænger.
  • Til aftensmaden måske noget hakket stegt kød, en gang salsa og lidt grøn salat.
  • Skal de på dit "bede-dags-ferie"-morgenbord, så kan du jo stille friske/optøede bær, kokosflager, hakkede mandler,  honning, bananskiver, tynde æblebåde og fint hakket mørk chokolade på bordet.

Jeg har skrevet en masse om hvorfor skvalderkål er sundt og hvad du ellers kan bruge det til i dette indlæg: Mayo med skvalderkål.

Jeg plukkede endda så mange, at der også var til 2 gode håndfulde til min grønne juice.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar