Paleolivet: Paleolivets Chili-kål-carne

torsdag den 19. juni 2014

Paleolivets Chili-kål-carne


Jeg ææælsker chili-con-carne. Mums.  Bare at sidde der og slubre ind. Men i en ægte chili anvendes bønner og det er sådan lidt Paleo-fy-fy. (Pga lektinindholdet). Så jeg har opfundet en ny udgave - en chili-kål-carne. Jeg har brugt kyllingelever, fordi det giver den lidt jævnende effekt, som bønnerne ellers kan biddrage med (Jeg lover, det smager ikke af lever!). Og kål som fyld, der hvor bønnerne ellers gør, man ikke bare spiser kød.
Og det blev rigtig godt.

Portionen her er STOR. Men hey, det er super som rester. Det kan fryses, så der er mad til en anden dag eller give en masse gode madpakker!

 

Paleo Chili-kål-carne


Kæmpe portion. Til 8-10 mennesker

1 kg hakket oksekød
½ kg kyllingelever
½-1 kålhoved (alt efter hvor stor det er)
2 dåser flåede tomater
1 stor dåse koncentreret tomatpure
1 grøn peberfrugt
2 store hakkede løg
3-5 fed hvidløg
2 spsk kakaopulver
2 tsk stødt spidskommen
salt og peber
1spsk oregano (jeg brugte frisk fra haven, men tørret kan også gøre det)
chili efter dine præferencer

Dump kyllingeleveren ned i foodprocessor og blend til smattet masse.
Pil og hak løg + hvidløg. Skær peberfrugt i tern.
Snit hvidkålen i små stykker.

Svits løg og hvidløg i lidt fedtstof. Tilsæt det hakkede kød og lad det brune. Tilsæt kyllinge-lever-spatten. Vend rundt et par gange, til det også har skiftet farve. Tilsæt øvrige ingredienser og lad simre. Mindst 20 min, men gerne længere, så smagen rigtig sætter sig.
Smag til.

I vores hulefamilie, blive den lavet med meget lidt chili, så servere jeg chili ved siden af. Flager eller chili-oli eller sambal olek. Så kan jeg få den stærk, mens Siljepigen også kan få spist noget mad!

Tilbehør:
Du kan fx servere den med skiver af avokado og citronbåde eller guacamole.
Jeg lavede en "yoghurt" ved at blende 1 skrællet squash med saften fra ½ citron og et par spsk mayonaise. Det blev rørt op med en masse frisk purløg. Når man smager på det, smager det ikke særlig yoghurt-agtigt, men det fungere faktisk fint, ovenpå den stærke chili. Du kan også bruge opskriften på Tzatziki wanna be - ver. 2 uden hvidløg og agurketern.

Velbekomme.

 
By the way! Nu hvor vi er ved praktisk mad, så kan du få en pdf med "7 hurtige Paleoretter" når du tilmelder dig til nyhedsbrevet! Du kan tilmelde dig lige her: Ja tak til nyhedsbrev.
 
Hulehilsen Malene :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar