Paleolivet: Jordskok salat

mandag den 18. november 2013

Jordskok salat

Så er der mere tilbehør på programmet. Tilbehørs inspiration kan man aldrig få nok af.

Jeg har sat det før. Jeg elsker jordskokker. Mums. De smager også fantastisk rå, men hvis man bruger dem i salat, skal de i forholdsvis små stykker, for at tyggearbejdet ikke bliver for voldsomt

Derfor har jeg i denne salat, kørt dem gennem mit julienne-jern. Det var ret besværligt, så jeg vil anbefale et mandolin-jern eller den grove indsats i foodprocessoren eller hvis de er store, din spiralizer.

Så er der det med skrælningen. Det er lidt besværligt med jordskokkerne. Så du kan med fordel gå efter nogle, der ikke er for knoldede. I øvrigt er min skrælle-taktik, at skrælle, hvor man kan komme nogenlunde til og så ellers bare skrubbe dem rene for resten. Hvis knolden deler sig på en måde der gør det umuligt at skrubbe, så deler jeg bare lige knolden fra hinanden inden jeg skrubber færdig. Skrællen kan nemlig sagtens spises.

Paleo jordskoksalat:
5 jordskokker, renset og strimlet
½ rød peberfrugt
1 æble
1 lille håndfuld mynteblade (eller persille, hvis mynte ikke passer til den øvrige mad)
God olie
Æblecider eddike
Salt&Peber

Skær det hele i små tern og bland.
****

Kommentarer til salaten:
  • Salaten er forholdsvis neutral, og kan derfor serveres til det meste. Vi spise den med grillet lammekølle og derfor var mynten rigtig god!
  • Salaten er også egnet til Whole30!
  • Peberfrugten kan også være gul eller orange.
  • Æble kan udskiftes med andre frugter, fx pære, vindruer eller melon.
  • Jordskokker har et højt indhold af C-vitamin og k-vitamin
*****

Grej:
Hvis du heller ikke er den heldige ejer at et mandolinjern (åh, jeg ønsker mig et til jul) kan du evt. købe det her:  mandolinjern .
Det samme gælder for en spiralizer, som også kan lave mange sjove i køkkenet. Find den her: Spirali spiralizer

Jeg har skrevet mere om grej og ingredienser, på fanen "Grej og ingredienser" - kig forbi!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar