Paleolivet: Paleo Laksetærte. En opskrift til madpakken eller aftensmaden.

torsdag den 12. september 2013

Paleo Laksetærte. En opskrift til madpakken eller aftensmaden.



Måske hedder det en Lakse-fritatta eller Lakse-æggekage eller? Der er i hvert fald ingen traditionel bund i denne sag, men den smager rigtig godt. Kan serveres til aftensmad, men er også perfekt i stykker til madpakken.

 

Paleo laksetærte

 
2-3 vildlakse-filet’ er (optøede)
10-12 æg
10-14 kugler spinat (optøet og fri for væde)
½ revet squash (hvis meget saftig afdryp evt.)
½ rød peberfrugt
3 tomater
1 gulerod
1 bundt frisk dild eller 2 spsk tørret
½-1 bundt forårsløg
1 spsk  loppefrøskaller / HUSK /  Psyllium-frøskaller (Samme produkt flere navne / flere producenter) eller kokosfibermel
Salt&Peber
Fedtstof (fx kokosolie eller klaret smør)

Bring en gryde med let saltet vand i kog. Dump laksen i og sluk for gryden. Lad den stå der mens du forbereder det øvrige. Gerne min. 15 min.
Riv squash, skær øvrige grønsager i mindre stykker
Laksen smuldres i en skål (Jeg gør det med fingrene, men du kan også skære den mindre stykker på mere civiliseret vis med kniv og spækbrædt). Alle grønsager hældes over og til sidst æg og S+P+dild.
Jeg har en pande der kan gå i ovnen. Den smider jeg en kæmpe klat klaret smør i og derefter æggemassen. Når den er stivnet i bunden, sætter jeg den i ovnen ved 175 grader i ca 20 min. (lidt mere hvis tærten er høj – det afhænger af pandens størrelse).  Når tiden er gået trykker jeg lige på tærten med en finger og mærker efter om den er nogenlunde fast. Der skal helst ikke være noget flydende tilbage, ellers giver du den lige 5-10 min mere.
Du kan spise tærten som den er, den er god med et squiss citron og lidt grønt on the side.En god hjemmerørt mayo, evt med dild er også fin til. Den fungere også perfekt som madpakke-stykker.

De fleste af grønsagerne i din tærte vil være bløde og saftige, mens gulerødderne bidrager med små stykker knas. Sådan kan jeg godt li det. Bryder du dig ikke om det, kan gulerod rives i stedet for at skæres i tern. 
Flere forslag:
-Ingen ovnfast pande? Bare smør en bageform/tærteform med rigeligt med fedtstof og hældmassen i og smid i ovnen. Giv ca. 30 min.  (Igen, det afhænger af hvad det er for en slags form, porcelæn er længere om at varme op end metal osv). Eller steg den færdig i panden ved brug af låg. Du kan selvfølgelig også ønske dig en, som fx den her: Ovnfast pande
-Har ikke alle grønsagerne? Grønsagerne er rimelig valgfri, du kan sagtens bruge andre. Dog ikke for meget tomat, da det afgiver en del væde. Men undlad nogle eller byt dem ud eller brug hele din peberfrugt, så du ikke står med en rest – det går fint. Det ku også være dampede snittede grønne bønner, finthakket grønkål, lidt spidskål, rødløg, en rest blomkålsris, broccoli.
-Ingen dild? Jeg holder rigtig meget af dild, og det tørrede virker fint her, men har du ikke noget, så er det stadig en dejlig tærte. Du ku´også ´også overveje en gang hakket persille eller fennikel-top.
-Gæster (eller bare behov for lidt luksus)? Top med ristet parma-agtig skinke eller ristet øko-bacon. Eller den frække – ristede salvieblade (http://paleolivet.blogspot.dk/2013/05/ristede-salvieblade-super-delikat.html )
HVIS DU ER MERE TIL RØGET LAKS, SÅ PRØV DENNE TÆRTE I STEDET:
http://paleolivet.blogspot.dk/2012/11/laksetrte-bundls.html
****************************************************************

Mangler du mere madpakke-inspiration. Så tjek e-bogen her.

Indeholder affiliate-links.

2 kommentarer:

  1. Er det ikke lidt mange æg, eller hvor mange er opskriften til?

    SvarSlet
  2. Hvor langt opskriften rækker afhænger lidt af, hvad den skal anvendes til. Jeg vil sige, der er til mindst 6 madpakker. Til aftensmad, en 4-5 voksne med lidt grønt/avokado on the side. Der er ingen grund til at være bange for æg. Forskning har for længst tilbagevist myterne om, at de skulle påvirke kolesteroltallet. Tværtimod indeholder de masser af sunde sager.

    SvarSlet