Paleolivet: 30 dage uden æg

fredag den 9. august 2013

30 dage uden æg


Uha. På trods af at jeg levet længe på Paleokost, har jeg desværre stadig udfordringer med min mave, som har det med at holde for længe på sagerne.

Jeg har derfor har en snak med http://sabinemurati.dk/index.html, for at arbejde lidt med en strategi for min kost. Jeg har også en udfordring med eftermiddagssult - som er helt enorm! Nå, men Sabine og jeg, er altså blevet enige om at jeg skal forsøge at udelukke æg fra min kost - i 30 dage!!!!

Det er ikke sjov synes jeg. Pew. Jeg valgte, at vente til ferien var slut, for jeg kunne ikke overskue, hvordan det skulle fungere på camping i Italien og hotel i Prag. Her var æg ligesom "my safe way" til at noget fornuftigt morgenmad. Men jeg er hjemme og igang! Jeg er på dag 8!. Og det går endnu.

Hvad har jeg så spist til morgenmad?
 

Min morgenmad uden æg.

 
Dag 1
Smoothie af frugt og grønt med kokosflager og hakkede nødder/mandler(vi var kommet hjem aftenen før, så det måtte ligesom være, hvad der kunne skrabes ud af huset uden indkøb)
(Se eksempler på smoothie-yoghurt her: Grøn morgenyoghurt)
 
Dag 2:
Kylling og pandestegt spinat + cashewnødder og mandler 

Dag 3:
Kolde grillede kyllingelår og div grønt (brocolirest / agurk /gulerod) + nektarin

Dag 4:
Krabbekød fra dåse med avokado og agurk og pesto+ melon

Dag 5:
"Chokomousse" (Denne uden dadler: http://www.paleolivet.blogspot.dk/2013/05/chokolade-mums.html Øj, det føltes syndigt at spise til morgenmad, men det mættede faktisk godt!)

Dag 6
Oksekød med spidskål.(Efter Sabines opskrift i dette indlæg http://blog.sabinemurati.dk/#post58. Det er opskriften med hakket kød og abrikoser og det der kan ses på toppen af dette indlæg)

Dag 7:
Kylling, peberfrugt, avodo, stegt spinat. vandmelon, cashewnødder 

Dag 8:
1 hel avokado, 2 tomater, 1 skoleagurk, lidt skinkepålæg, 3 rå asparges, 1/4 banan
 

Flere ideer til morgenmad uden æg


 
På mandag slutter ferien og jeg regner med, at skulle spise mere af oksekødsretten fra dag 6 og den safe "kylling og stegt spinat" fordi det er lige til at fiske op fra fryseren og så en gang rejer og avokado. Jeg suplere med lidt frugt, for det giver den bedste følelse af afsluttet måltid, har jeg opdaget (også et forslag fra Sabine).

Morgenmaden er selvfølgelig ikke den eneste udfordring, for jeg bruger jo egentlig æg til andre måltider også. Som fx en gang Meatzza. Men det lykkes fint at lave en igår uden æg. Og så er der MAYO, den skønne lækre måde, at få noget fedt med i sine måltider.

Jeg har lavet avokado-majo i stedet. Smagen er en blanding af mayo og guacemole.
Opskriften finder du her:
FIND opskrift på avokado-mayo  (Eller se opskrift under billedet her)
Min avokodo-mayo
 

Avokado mayo

 
1 mosed avokado
2 fed hvidløg
½ tsk salt
Saft af 1/4 - 1/2 citron
evt 1 tsk honning
2 spsk sennep
2 spsk olivenolie
-Blendes sammen. (Hvidløg kan undlades, hvis det er til din morgenmad!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar