Paleolivet: Gudeskøn broccolisalat

lørdag den 16. juni 2012

Gudeskøn broccolisalat

Måske er jeg ikke den eneste der er lidt træt af den klassiske broccoli salat, man altid møder på buffet´erne, klasket ind i sukker og løg og rosiner?

Jeg kan nu godt forstå, hvorfor den blev populær, men jeg tror bare, det er fordi i ikke har prøvet denne her! Den er meget MEGET sundere og forholdsvis nem at lave. Uden sukker - uden mælk.

Paleo broccoli salat

300 g små broccolibuketter
½-1 squash
1 stor gulerod
½ rødløg i små tern (Eller et helt lille)
1 lille æble i tern


Dressing:
50 g mandler
4 dadler
1-2 tsk stærk karrypasta (jeg brugte noget rødt karrypulver)
1-1½ dl æblemost (uden sukker - pres selv eller brug en god most)
lidt tamari / for korrekt paleo brug coconut aminos
salt og peber

Broccoli deles i små buketter og overhældes med kogende vand. Lad det stå lidt, mens du ordner squash og gulerod, som skal skæres julienne. Hertil bruges fx juliennejern, tyndskræller eller mandolinjern.

Vrid broccoli fri for vand. (Vigtigt! Brug fx et rent viskestykke her og vrid!)

Bland salaten
Dressingen blendes godt og overhældes salaten. Lad den meget gerne hvile lidt.
Og glæd dig til resterne dagen efter. SMIL.

Spis den til hvad som helst! Vi fik grillet laks. Men kylling, okse, lam, pølser, skinke mm vil helt sikkert også du!

Variationer:
  • Pynt? Min er pyntet med bellis fra haven. Bare fordi man kan. Og det er lidt hyggeligt. De smager ikke af så meget, men det ser da fint ud. Du kan også bruge purløg/purløgsblomster.
  • Tilsæt evt. rosiner eller gojibær
  • Har du ingen squash, så brug flere gulerødder
  • Har du ingen mandler, så brug anden nød eller solsikkekerner
  • Kan du li det syrligt? Så tilsæt lidt æblecidereddike

***********

Opskriften er fra bogen: "9 veje til vitalitet" af Thorbjörg Hafsteinsdottir. Jeg har lånt bogen på biblo, og synes der er nogle spændende opskrifter i. Men det er jo ikke det som er bogens omdrejningspunkt. Nærmere en form for selvudvikling og optimering. Og jeg må indrømme, at for mig er bogen som helhed bare "for meget". Så det bliver ikke en af dem, jeg efterfølgende går ned og køber, som jeg gjorde det med "Spis dig yngre".

Prøv også gerne en broccolisalat med dressingen her - den er lidt i samme stil:
Gudeskøn dressing til broccolisalat og lign.

Hulehilsen Malene
                                                        

3 kommentarer:

  1. Takk for at du linker til bloggen min! :) Og så godt å se at det finnes Paleo-mennesker i Danmark! :)

    SvarSlet
  2. Hej,
    Kan du hjælpe mig med, hvor jeg finder æblejuice uden sukker - ejer desværre ikke en juicer.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  3. Ups, havde ikke set dit spørgsmål frk Sveske. Så vidt jeg ved, er næsten alt æblejuice der sælges i DK uden tilsat sukker, men det meste er selvfølgelig lavet af koncentrat, og derfor frataget en del næring. Netto har tit nogle ufiltrerede udgaver og nogle de kaldere frisk pressede, dem ville jeg gå efter hvis jeg var dig!

    SvarSlet