Paleolivet: Kraut med rødkål, æble og fennikel a ka surkål / fermenteret kål

tirsdag den 27. december 2016

Kraut med rødkål, æble og fennikel a ka surkål / fermenteret kål



Jubiii, jeg fik den. BOGEN. Den jeg ønskede mig i julegave.
Fermentering af Shane, Peterson, Søren Ejlersen og Ditte Ingemann

Det har jeg selvfølgelig fejret, ved at være i køkkenet og teste en af opskrifterne.
Det er den jeg deler med dig her - dog i 1/3 del af originalen.


Kraut med æble og fennikel


500 g rødkål (klargjort vægt)
70 g æble
50 g fennikel
50 g løg
2 g fennikelfrø
15 g groft havsalt

Skyl og rens grøntsagerne.
Gem evt de 2 yderste kålblade til at holde kålen i glasset med.

Fjern stokken fra kålen og snit den fint. Vej af, så du har 500 g snittet kål.
Snit æbler og løg i mindre stykker.

Bland det hele grundig med salten og lad det lige stå 10 min.
(I bogens opskrift, skal du gå direkte til at massere kålen, men min erfaring er, at arbejdet er meget lettere, når det lige har trukket=
Masser grøntsagerne godt igennem med hænderne til væden begynder at trænge ud.


Pres det hele ned i et patentglas (jeg bruger min kartoffelmoser - se foto)
Alle grøntsagerne skal være under væde når du er færdig.
Brug evt kålbladene (dem du lagde til side) til at holde det nede.
Eller andet passende- jeg bruger et plastiklåg og et snapseglas.

Lad kålen stå ved stuetemperatur i 21-28 dage - ikke i sollys. De første par dage (7) lettes lige på låget, for at lukke overskydende luft ud. Når kålen smager tilpas syrligt, flyttes den til køleskabet og har en meget lang holdbarhed.



Flere kraut opskrifter fra bloggen

Den med hvidkål

Den italiensk krydrede

Ingen kommentarer:

Send en kommentar