søndag den 15. maj 2016

Vejen til drømmekroppen er måske ikke (kun) den du tror.


Gør du alt det rigtige, men kommer ikke derhen hvor du gerne vil? Er kroppen stadig blød og viljen slatten?
Så læs med her:

Hvad er det vi gør galt på vej mod drømmekroppen?


Vi mennesker - vi har så mange ideer om, hvad der skal til før at vi er perfekte. Bl.a. skal vi være slanke og stærke. Vi skal have styr på alting. Vi skal uden videre kunne implementere den viden vi har.

Eksempel:

-> vi ved hvad der skal til, for at blive slanke og stærke. Så skal vi bare gøre det.

-> Og når vi så ikke gør det, eller kun gør det delvist.

-> Så har vi tendens til at, blive rigtig sure på os selv, ikk?



Vi køber også alt muligt, til at hjælpe os på vej.

-Udstyr
-Fitness abonnementer
-Bøgerne med den nyeste kur
-Online programmer
-Superfoods
-Juicemaskiner
-Adgange til dit og dat

Og bruger det (måske) et stykke tid. Hvor-efter det måske ender lidt "på hylden".


Virker det kun, når du har 100% fokus, så virker det ikke (rigtigt).


Jeg forsøger selv, at spise rigtigt. At spise sundt. At motionere regelmæssigt.
Alle de rigtige ting.

Men jeg er stadig bare mig.
Min fedtprocent ligger stadig et stykke over de eftertragtede 22% (Eller hvad der nu er det hotte/forventede...). Jeg er ikke model-tynd. Jeg har stadig et par depoter her og der.

Betyder det, at det kan være ligemeget med al den sunde mad, som jeg blogger om?
At jeg ligeså godt kan droppe min motion?
Og de andre sunder vaner?

NEJ FOR POKKER DA!

Det er jo dem der er med til at holde mig sund, rask - give mig ENERGI og OVERSKUD.
Overskud til alt det jeg gerne vil nå i min dag - i mit liv!

Men det betyder måske, at det er helt andre steder, jeg skal sætte ind, hvis jeg gerne vil optimere lidt mere på min krop og dens fedtdepoter!

Kender du det, at du faktisk skal bruge pænt meget energi bare på at holde din nuværende vægt/form/figur?
At din løsning faktisk kun virker, når du bruger ret meget energi på at fokusere på den.

Går alting den forkerte vej, når verden kommer dig på tværs?


Og så snart, verden kommer lidt på tværs.
Så går alting den forkerte vej?

Du bliver blødere? Mindre glad for spejlbilledet?

Det føles faktisk ret uretfærdigt, ikk?
(Jeg kender det SÅ meget)

At vide hvad der skal til, er bare IKKE det samme som, at det er nemt at gøre det?

Og din hjerne den er ikke til megen hjælp.

Den foretrækker fx:

*Stor is på varm sommerdag = Umiddelbar belønning

fremfor

*Bikini-model-figur om 3 mdr = udsættelse af belønning


Hack din hjerne til at hjælpe dig



Omvendt, er hjernen den eneste der kan hjælpe dig og mig her.

Vi skal hacke lidt ind i den hjerne, for at den kan hjælpe os.

Men det er svært. Der skal arbejde til.

Og først skal vi erkende, at i sidste ende skal vi gøre arbejdet selv.

Du kan få alle de fif, kure, opskrifter, udstyr, gode råde osv i hele verden. Du skal stadig selv tage action for at opnå en ændring!
Jeg kan coache* dig fra nu af og til jule-aften på at få din drømmekrop. Hvis du ikke inderst inde har erkendt, at du selv har et stykke arbejde at gøre. Så vil du sidde fast. Gentage dine mønstre igen og igen.

Det gode er, at arbejdet i høj grad er mentalt!
Du behøves altså IKKE løbe 100 km om ugen og leve af salat for at få din drømmekrop.


Men du skal undersøge dine mønstre. Være nysgerrig.

Vær klar på, at nye vaner tager tid at få. Længere tid end vi har lyst til.
Så med mindre du er i stort overskud, vil det nok være en god ide, at tage en vane ad gangen.
Og arbejde fokuseret på den.

Vaner er det bedste hjerne-hack du kan lave. For hjernen elsker vaner.
Det sparer den energi, som den kan bruge på andre ting.

(*Når du har erkendt, at du selv skal gå vejen, vil du til gengæld kunne skyde genvej vha coaching).


Er du bevidst om det du spiser? Udfordring!



Her er en udfordring! Spis alle dine måltider, som sad du på en lækker restaurant og spiste et dyrt måltid mad, du selv har betalt for!

Kan du det? I en hel uge?
Det betyder bl.a.: Ingen skærme. Ingen aviser. Ingen speed-spisning. Ingen stående spisning. Ingen skrivebords-spisning. Ingen sofasnacking.

Spis langsomt, undersøgende, nydende. Spis som om det er første, og måske sidste gang du smager netop denne ret.

Denne udfordring er stor for mange (langt større den det lyder). Jeg har valgt netop denne udfordring, fordi den også fylder for mig. Det er en af de fælder, jeg oftest falder i. Den ubevidste spisning spænder ben for mig.


Flere benspænder mønstre.


Der findes andre mønstre, der ubevidst spænder ben for vores drømmekrop.

Eksempelvis

-Den stress vi opnår i kroppen, når vi bebrejder os selv, det usunde vi er i gang med at spise (Yep, det feder faktisk mindre, hvis du spiser det med god samvittighed).

-Mangel på selvkærlighed, der gør det svært for os, at prioritere os selv. Prioritere tid, ernæring osv.

-Vores ambitioner. Ambitioner om alt der vi gerne vil nå at gøre. Så vi nedprioritere søvn og hvile (og dermed skruer vores appetit og trang til sød/fed mad i vejret)

-Indgroede ideer om hvad der er socialt acceptabelt. Ideer om hvordan man er sammen. Hvad man spiser/drikker osv

-Ideer om den rigtige måde at gøre tingene på. Den er der ser fin ud på papiret, men bare ikke virker for os i virkeligheden. (fordi den dybt inden i os, ikke giver mening)

-Mangel på fællesskab. Omgivelserne forstår ikke ens projekt og forsøger på en måde at sabotere det.

-Du glemmer at mærke efter din appetit og mæthed


Vi kan gøre det sammen



Alt det her - det er noget jeg har tænkt RIGTIG meget over den sidste tid. Jeg har tænkt over, hvordan vi kaster os ud i det ene projekt efter det andet, i jagten på drømmekroppen.
Men ikke rigtig flytter os derhen hvor vi gerne vil.

Det er faktisk derfor, jeg lavede forløbet "Sundhedsstarter. Din vej til energi, overskud og kropslykke".

For at skabe et forløb, hvor det ikke gælder om at omlægge hele sit liv på en gang.

Men hvor det i stedet gælder om, at ændre sine vaner på en god og holdbar måde.
At skabe et fællesskab
At få redskaber til at se på de mønstre der spænder ben - og finde en vej uden om dem.
Give mulighed for sparring, når det er svært.


Det første hold, har allerede gennemført. Og holddeltagerne var SÅ SEJE!

Der blev hurtigt rapporteret om nye vaner. Bukser der er for løse og vægttab.
Det går nemlig rigtig godt for de deltagere, der har erkendt, at de selv er nød til at tage et skridt.

De deltagere, der prioritere at sætte tid af, til at gennemgå materialet. Dem der er villige til at kaste sig ud i, at afprøve øvelserne (som er ganske overkommelige), de rykker sig.

Det er SÅ FEDT.

Hvis du drømmer om at være med i et sådant forløb og fællesskab, så kan du helt uforpligtende skrive dig op, for at få besked når det næste forløb starter efter sommerferien. Kig forbi her og skriv dig op: "VIP liste for sundhedsstartere" (Jeg laver garanteret en earlybird rabat-pris, så du kan spare lidt!)


Hvad gør du nu? (Du må gerne vælge flere)



1) Tænker, det var interessant. Det må jeg lige huske. (og glemmer alt om det kort efter)

2) Erkender, at den eneste der kan lave arbejdet er dig! Og tager imod udfordringen om at spise bevidst den næste uge. Fra nu af - fra dit næste måltid?

3) Erkender, at den eneste der kan lave arbejdet er dig! Og at du har brug for struktur og støtte. Besluter at LÆSE MERE  om forløbbet?

4) Læser mere om coaching? Måske vil du have støtte her og nu?

5) Deler blog-indlægget her med nogen der kunne have glæde af det?


Hvis du vælger 1), er det måske fordi du endnu ikke er helt klar til at erkende, at du selv må gå vejen. Med eller uden støtte. OG det er helt ok. Måske er dit liv lige som det skal være. Måske er du bare et andet sted. Du er ikke klar.


Hvis du vælger 2) så tænk over, HVORDAN du vil fastholde dig i øvelsen? Hvordan vil du huske dig selv på det?

Hvis du vælger 3), 4) og/eller 5) så gør det NU. Ellers ku' du risikere at blive snydt af din hjerne og glemme det. Du kan også læse mere om selve forløbet HER



Kærlig hilsen Malene


Ingen kommentarer:

Send en kommentar