fredag den 5. september 2014

Anmeldelse: Stenalderkost af Diane Sanfilippo


 

Boganmeldelse - Paleokogebog



Paleo kogebogen: "Stenalderkost" af Diane Sanfilippo er en af de ganske få bøger der findes på dansk om stenalderkost /Paleo. 
Der er tale om en oversat bog, da Diane er amerikaner.


Det kan godt være lidt vanskeligt med kogebøger fra andre lande, fordi de har adgang til andre ingredienser og priserne er anderledes end i Danmark. 

Men jeg synes faktisk det fungere godt i "Stenalderkost". De fleste ingredienser, er til at skaffe uden det store besvær.
Der er dog et par ting som "græskar"-pure og vildlaks på dåse, som ikke er til at få i alle almindelige danske supermarkeder. Men hvis man kan overskue at bage og blende sit græskar selv eller koge et stykke laks i 4 minutter inden brug, så er det til at overkomme.(Og ellers springer man de opskrifter over, da der er masser af andre)
Diane har virkelig noget at byde på. Og langt de fleste ingredienser er let tilgængelige.

Paleolivets anmeldelse  af Stenalderkost i hurtigt overblik


Med bogen får du bl.a.:
-Masser af gode opskrifter uden alt for underlige ingredienser
-Gode grundige letforståelige forklaringer på teorien bag stenalderkost / paleokost
-Forslag til kostplaner - hele 30 dages madplaner - hvor du kan vælge en serie der adresserer din eventuelle helbredsmæssige udfordring!
-En masse spændende krydderblandinger, du kan lave og have stående klar til at gøre din mad mere interessant og/eller gøre det hurtigere at lave mad på travle dage.

Fordele:
Maden er nem at lave og indbydende
Den første del af bogen er fyldt med let forståelige forklaringer på stenalderkost.
Bogen vil kunne fungere som opslagsværk mange år frem.
Madplanerne er en rigtig god ide.

Ulemper:
Ikke så mange, men hvis man "bare" ønsker sig en kogebog, skal man vide, at en stor del af bogen er "teori" på den gode måde og madplaner.
Der kan være behov for et par erstatninger, når du skal bruge kogebogen. Jeg ville fx anvende kogt vildlaks, i stedet for dåselaks.
I mit eksemplar er det gået galt med sidehenvisningerne, så du skal trække 10 fra det tal der angives.


Paleolivets anmeldelse i lidt flere detaljer.


Stenalderkost er mere end 400 sider lang. Alligevel føles den forholdsvis overskuelig.
Bogen er delt i 3 dele.

Første del er teori omkring stenalderkost. Her skulle de fleste nok kunne få svar på det meste. Hvad må jeg spise? Hvad må jeg ikke spise? Hvorfor må jeg spise det og hvorfor må jeg ikke spise det? Forskellen på gode og dårlige olier og temperaturer. Hvad er det der "anti-næringsstoffer" som paleofolket taler så meget om? Selv din afføring kan du analysere.

Alle forklaringerne er letforståelige og til at forstå uden en større akademisk ernæringsuddannelse.
Jeg er ret begejstret for denne del af bogen.

Anden del er madplaner. Men ikke bare madplaner.  De er opdelt efter helbredsmæssige udfordringer. Så hvis du fx har "utæt tarm", er der en 30 dages madplan som er optimal for den tilstand. Har du udfordringer med natskygge, findes en anden 30 dages madplan som er optimal for den tilstand osv. Måske er du fokuseret på vægttab? Den plan findes også. Ellers at komme dig oven på kræft? Hjerte sygdomme? Idrætsudøver? Autoimune sygdomme? Blodsukkerregulering? Der er i alt 12 muligheder. Ud over madplanerne er listet hvilke fødevarer der er optimale for din situation.

Vurdering af madplanerne.
 Da min udfordring altid har været fordøjelse, slog jeg straks op på den madplan. Hver madplan indledes med et afsnit omkring udfordringer knyttet til emnet og symptomer. I dette afsnit er det fx ting som utæt tarm, crohns sygdom, irritabel tyktarm osv.
Herefter nogle generelle anbefalinger. Forslag til kosttilskud  og så selve 30 dages planen. Jeg undrede mig lidt over, at ÆG stod på undgå listen for min plan og samtidig indgik i 27 ud af 30 morgenmadsplaner. (Jamen hvad? Det er da nok til at gøre enhver forvirret).
Så fandt Diane´s facebook profil og skrev og spurgte. Se billedet herunder:


 
 
Måske er det bare mig? Jeg synes i hvert fald, det er lækkert, at det er så nemt at komme i kontakt med forfatteren og får hurtigt svar.

Sidste del er opskrifter. De fleste opskrifter er gode og nemme. Lige til at gå til. Især hvis du på forhånd har lavet et par af de krydderiblandinger, der også er opskrifter på i bogen. Så kan du have mad på bordet i en fart.

Der er opskrifter til alle dagens måltider og også et par af de hyggelige til særlige dage. Flere af morgenmadsforslagene, kan laves i større portioner og være klar om morgenen et par dage frem. Der indgår dog ahornsirup/honning i nogle af dem. Amerikanere har en forkærlighed for søde sager om morgenen, som de fleste danskere slet ikke er vandt til. Men du vælge at undlade sødningen og bruge inspiratitionen .

Alle billederne er lækre - åh, jeg får bare så meget mere lyst til at bruge en opskrift, når der følger et lækkert foto med.
En hel side med krydderblandinger, du kan lave på forhånd, så maden er hurtigere klar.

(Obs. Teste af opskrifter:
Jeg har testet et par af krydderblandingerne. Du finder opskrifterne her: >>Krydderblandinger<<
Jeg har også afprøvet laksefrikadeller. Du finder opskriften her: >>Laksefrikadeller<<)


Sværhedsgrad af opskrifter

De fleste opskrifter er ret nemme. Faktisk vil nogle måske finde et par af dem FOR simple. Der er opskrifter med kun 3-4 ingredienser. De klassiske som grønkålschips, ovnbagte hvidløg, blomkålsmos (færre ingredienser end Paleolivets mos) og ovnstegte kyllingelår.

Men er er også opskrifter jeg glæder mig til at få prøvet. Fx
  • krydrede lammekødboller med balsamico-figen-kompot,
  • kalkunkød med kinesisk femkrydderi og dip-sauce
  • avo-ziki-dressing
  • balsamico-braiserede shortribs
  • kokos-chokoladecookies

Hvem er bogen for?


Jeg vil sige, at Stenalderkost af Diane Sanfilippo er et rigtig godt sted at starte, hvis man er ny i alt det her Paleo. Fordi man både for en masse "uakademiske" forklaringer på livsstilen, som samtidig er motiverende. Sammen med madplanerne og opskrifter har man en "Alt i en"-pakke!

Samtidig vil jeg også gerne anbefale bogen til de mere garvede. Den er en fin bibel, som kan give masser af ny inspiration til din dagligdags kost. Jeg har selv brug for med jævne mellemrum at blive mindet om, hvor for jeg udelader forskellige fødevarer. Så er det super, at kunne slå det op. Og du kan jo altid kaste dig ud i, at prøve en af madplanerne! Eller anvende planerne, hvis et menneske du holder af, er udfordret på den ene eller anden måde.

 

Er bogen værd at investere i?

Min anbefaling: JA - jeg vil bestemt anbefale bogen til alle der er interesserede i Paleokost / Stenalderkost.

Du kan købe den som e-bog til en fin pris her:
Link til Stenalderkost

TIPS. Når du har købt bogen:
  • Huske at trække 10 fra alle sidehenvisninger. Står der fx find det på side 322, så findes det på side 312
  • Når opskrifterne angiver kokosmel, menes det vi i Danmark kalder kokosfibermel
  • Du kan god købe græskarpure på dåse i dk, men det er lidt besværligt at få fat i, og meget nemt at lave selv. Skær i græskar, fx Hokkaido i store rustikke stykker og bag dem i ovnen ca 40 min ved 190 grader til de er møre. Blend. Kan fryses ned 2 dl ad gangen i frostposer, så det er ved hånden når du skal bruge det.

Hulehilsen Malene



Du finder flere anmeldelser af Paleo kogebøger her:


Indlægget indeholder affiliatelinks. Handler du gennem disse, støtter du bloggen helt uden at det koster dig noget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar