Paleolivet: Paleolivets mælkefri jordskokke-suppe

tirsdag den 5. november 2013

Paleolivets mælkefri jordskokke-suppe

Åh, der florere en masse dejlige opskrifter på jordskokkesuppe for tiden. Eller også har jeg bare lyst og få øje på dem hele tiden. Anyway, så indeholder de fleste ½ liter fløde for en opskrift til 2-3 personer.
Her får du vores helt mælkefrie version, improviseret lidt fra køleskabsindhold.
Den blev total godkendt af hele familien og mætter godt. Og inkl. tilbehøret som i dag også bestod af Ørred, var der mad nok til os alle 5. Da Silje ikke spiser så meget, vil jeg sige, det er en opskrift til 4 personer.  Den kan også bruges på W30.
****************************************************

Skønno jordskoksuppe:
Fedtstof
500 g jordskokker
1 løg
1 porre
2 fed hvidløg
1 rød chili (kan undlades eller erstattes med pulver, jeg har bare rester i drivhuset)
1 stort æble, gerne syrligt
3-4 pastinakker
½ alm. squash (kan undlades hvis du bruger lidt mere pastinak, men den er smagsneutral og cremer lidt))
7 dl grønsagsbouillon
1½ dåse kokosmælk
3 kviste timian
salt og peber
½ pakke øko bacon (kan udelades, bare husk at salte de riste pastinakker)
400 g ørred, laks eller anden protein kilde

Rens grønsagerne (jeg skrællede ikke mine jordskokker, men altid pastinakkerne og i dagens anledning også squashen pga farven).
Læg 2 pastinakker til side. Skær resterene grønsager i tern.

Rist løg, porre, hvidløg, jordskokker, og pastinak-tern i fedtstof et par minutter, til de har taget lidt farve.
Tilsæt timian, squash, chili og æble og steg lidt videre, bare et par minutter, Tilsæt en god grønsagsbouillon (eller din egen suveræne fond, hvis du lige har) og lad det hele simre i ca 20 min.

I mens skal du ordne de 2 pastinakker, du har lagt til side. Brug en spiralizer eller en tyndskræller til at lave tynde strimler.
Skær baconen i mindre stykker og smid på panden, når de er halvbrune tilsættes mere fedtstof (rigeligt). Jeg var så heldig at have noget andefedt, men kokosolie eller lign. kan også gøre det. Rist pastinak sammen med bacon til strimlerne er helt sprøde.

Ørred steges på en lille pande for sig selv med skindsiden nedad. Den kan passe sig selv, mens du laver de andre ting.

Efter de 20 min blendes suppen glat og kokosmælk tilsættes. Varm suppen igennem og smag til med salt og peber.

Suppen toppes med de ristede pastinak strimler og ørredstykker.

****************************'

Alternativer:

Kan også sagtens spises uden fisken eller protein kilden, alt efter hvor sultne i er i jeres familie Proteinkilden kan være næsten hvad som helst kylling, okse eller pulled pork rest vil også være fint her)

 Ingen pastinak - brug mere squash. Eller mere jordskok. Strimlerne til topping kan du lave af jordskok, squash eller en hvilken som helst rodfrugt.

Ingen æble - brug 1 pære og lidt citronsaft.

Har du ikke nok kokosmælk -husk at du  kan lave den selv: http://paleolivet.blogspot.dk/2012/09/lav-selv-din-kokosmlk-og-kokosbagemel.html  (jeg er gået over til at hælde kogt vand på min kokos, tror jeg får mere guf ud af den på den måde). Du kan også bruge en nøddemælk, fx mandelmælk.

Porre/løg: Har du kun en af delene bruger du bare 2 stk. af den du har.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar