Paleolivet: Bastians morgenmad - og et par tanker om stenalderbrød

mandag den 11. november 2013

Bastians morgenmad - og et par tanker om stenalderbrød

Mine børn er jo store. I hvert fald store nok til at lave deres morgenmad selv. De er 7, 11 og 13 år. Men engang i mellem skal du jo forkæles lidt. Og en morgen anrettede jeg denne fine tallerken til Bastian på 11 år. Bastian tåler ikke hvede og mælk, og får derfor jævnligt ondt i maven (da det nemt kommer indenbords alligevel - ude hos vennerne, i klubben osv).


Dagens morgenmad bestod af et æg, jeg desværre ikke kan gi anvisninger på, men som bare er prikken over i´et i visuel forstand ikke? (Men det er jo bare et æg, der er sprækket under kogning)
Appelsin, mandler, stenalderbrød med leverpostej, agurk med øko-spegedreng, en lille smule kyllingekød og en skive figenpålæg.

Jeg forsøger at minimere mængden af stenalderbrød jeg putter i børnene. Jeg tror det er en stor misforståelse, bare at erstatte rugbrødet med stenalderbrød i børnenes dagligdag. De får en helt forkert fedtsyre fordelingen.

Desværre har jeg ikke fundet den perfekte løsning til at lave madpakker til børn der tilsammen spiser hvad der svarer til 13 hele rundnomer rugbrød, uden at det bliver alt for tidskrævende eller rasende dyrt. Så indtil videre spiser mine børn stadig jævnlig rugbrød i madpakken. Men de får også - rester - grønsagssnack - spyd med kød og grønt- æggemuffins hver gang jeg har muligheden.

Glutenfri, mælkefri, sukkerfri

1 kommentar:

  1. Jeg er meget enig i de betragtninger omkring stenalderbrød og andre erstatningsbrød...for meget omega6- for meget fytin mv er altsammen skidt.
    Min datter spiser gerne rester af grøntsager,eller rå grøntsager i stave, kød( som deller, kyllebryst i nugget, store rejer, en rest okse mv, og så et eller dyppe dyppe noget. feks avocadomos, mayo eller nøddesmør samt frugt Hun spiser også lidt ost men det kan han jo ikke..Vores store udfordring er at hun mest spiser æg til morgen og skal derfor heller ikke spise æg til frokost det ville hun ellers gerne. Jeg synes at der har været meget inspiration i divs pinterest sider med paleo lunchboxes.

    SvarSlet