Paleolivet: Hurtig kål og karry kylling

tirsdag den 16. juli 2013

Hurtig kål og karry kylling


Opskriften tager egentlig udgangspunkt i en færdig stegt kylling, men brug du bare hvad du har eller kan få fat i

1 hel stegt/kogt kylling eller tilsvarende ca 1 kg tilberedt kylling
1 kg fintsnittet kål
2 store løg
3 cm revet/hakket frisk ingefær
4 fed presset/finthakket hvidløg
1 tsk citrongræs
1 spsk karry
1 spsk gurkemeje
2 dåser kokosmæl
1 æble i små tern
Evt. andre grønsagsrester (jeg havde lidt blomkål, kom i sammen med kylling og kokosmælk. Squash er også oplagt eller peberfrugt eller brocolli)

Jeg havde kyllingebryster, så dem strimlede jeg og satte til at simre i en gryde med lidt fedt, mens jeg snittede. Hvis du har en hel kylling, skal den befries for ben og laves i mindre stykker.
Hvis du som jeg bruger bryster eller inderfilet er det en gang hurtig aftensmad.

Snit kål og løg fint. Steg det i klaret smør eller kokosolie eller hvad du nu foretrækker at stege i. Til det er blødt og mørt en 5-10 min. Tilsæt krydderierne og kyllingen og kog på i ca 10 min. Smag til med salt og peber og server.
Jeg serverede på en bund af store salatblade. (Det synes den 7-årige var adrr, salaten blev varm og slatten i bunden. Vi andre ku godt li det)

Velbekommen

Ændringsforslag:
  • For et mere konfetti-agtigt look: Drys med finthakket rød peber eller chili
  • Ingen æbler: Udelad eller brug vindruer eller rosiner eller ananas
  • Kød: Svinekødsrester kan også bruges i stedet for
  • Mere tilbehør: En grøn salat eller en skål lækre grønne ærter (Ærter er ok i de flestes Paleo-øjne, men google selv, hvis du er i tvivl!) eller en gang stegte peberfrugter i blandede farver.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar