Paleolivet: Karrygryde med banan og saltede cashew nødder

søndag den 7. april 2013

Karrygryde med banan og saltede cashew nødder

I går afprøvede jeg en skøn opskrift fra bloggen Rav food.
Det er en karry gryde med kokos, banan og peberfrugt.

Jeg lavede den med hakket lam eller dvs Emil på 13 år lavede faktisk det meste.
Retten smager SKØNT og er NEM og HURTIG at lave, så jeg vil hermed give anbefalingen videre.
Giv den en chance, selv om jeg ikke har fået taget verdens smukkeste foto!

Du finder den her:(Jeg havde oprindeligt et link til opskriften på rav foods side, men linket døde og jeg kan ikke finde den på siden længere), så her får i min version

Karrygryde med banan


500 g hakket lam (eller oksekød)
2 store løg, hakket
4 fed hvidløg, presset
2 røde/gule/orange peberfrugter i tern
1 banan
1 dåse kokosmælk (eller lav selv 4 dl, se her hvordan)
2 ts æblecidereddike
4 ts karrypasta eller bare almindelig gul karry
2 ts gurkemeje
evt lidt chili
salt, peber og god fedstof til at stege i (fx kokosolie)

Til drys:
 Ristede saltede cashewnødder
Hakket persille eller brøndkarse

Klar gør grøntsager og skær banan i skiver.
Svits løg og hvidløg i rigeligt fedtstof. Tilsæt det hakkede kød og brun det med. Tilsæt alle krydderierne og brun dem med.
Tilsæt de øvrige grøntsager og steg videre et par minutter.
Når det hele er brunet tilsættes kokosmælk og banan. Lad retten simrer i ca. 20 min.
Smag til med æblecidereddike, salt og peber.


Kommentarer til opskriften:

Den oprindelige opskrift er med peanuts, men de er ikke Paleo, så jeg har valgt saltede cashew i stedet.

Serveres med blomkålsris. (Riv blomkål groft i en foodprocessor og damp det i let saltet vand)

Jeg synes det var svært at smage lammekødet, så næste gang vil jeg bare bruge oksekød, som den oprindelige opskrift foreskriver.

Retten er super nem at lave dobbelt portion af, som er lige til at smide i fryseren eller spise næste dag. Hvis i kommer til at spise over halvdelen af retten, kaster du bare lidt ekstra grønsager i dagen efter. Kog fx op med lidt finthakket hvidkål eller squash eller flere peberfrugter eller måske champignon.

Er du glad for mad med hakket kød? Så find flere  paleo opskrifter her:
Kålgryde
Frikadeller
Italiensk farsbrød
Grønkålstærte med saftig kødbund
Meatza med svampe og peberfrugt
Broccoli risret
Spaghetti med kødsovs på Paleo måden
Tacoret i paleo version
Super lexi Paleo panderet m masser af grønt
Chili kål carne (en slags Paleo chili con carne)

Vi ses!
Hulehilsen Malene


Ingen kommentarer:

Send en kommentar