Paleolivet: Vi elsker kuglegrillen! How to gril a steg!

onsdag den 18. juli 2012

Vi elsker kuglegrillen! How to gril a steg!

Vi har masser af venner og kolleger der slet ikke kan forstå vi griller så tit. Dvs flere gange om ugen, også hvis det smådrypper. De synes det er SÅ BESVÆRLIGT!

Det synes vi ikke! Vi synes det er SÅ NEMT! (men det kræver lidt vane).
I dag vil jeg gøre lidt reklame for det der med at lave grilmad. Det må da være lige i stenalderfolkets ånd!

Samtidig vil jeg reklamere lidt for noget kød, vi har købt.
Jeg har en ting med svinekød - svinekød der ikke er øko smager grimt. stresset, medicineret, mystiskt. Svinekød der er øko, er svært tilgengæligt, dyrt og i få udskæringen. Men jeg havde efterhånden lidt ondt at min familie, som jo godt kan li det, men ikke turde købe noget som helst. Derfor tog jeg mig sammen og fandt et sted, hvor man kunne købe noget glad gris til en overkommelig penge på sjælland.
Og jeg fandt dem her http://www.mineslund.dk og bestilte lidt af hvert.
Jeg købte bla 2 kg nakkefilet. Det kan se sådan her ud, efter en tur i grillen:


Nu til grillreklamen!

Sådan griller vi vores steg:


Kl ca 16.30. Fylder grillstarter med briketter af god kvalitet. Fyrer op under dem

kl 16.45. Hunser med ungerne, snakker, hopper på trampolinen eller måske ...gab... ordner vi vasketøj

kl. ml 17 og 17.15. Steg nusses lidt. Den kan fx få lidt salt og peber og frisk rosmarin. Derefter tømmes grillstarter med varme kul, ned i 2 kulholdere, så der er klar til inddirekte stegning (det kan man læse meget mere om, på alle mulige grillsider), risten smides på grillen og dyret placeres i midten. Låget smækkes på.

Nu har du ca 1 time til du skal spise, afhængig af kødets type og størrelse.(brug evt stegetermometer)  Det var sådan set det. Jeg synes altså ikke det er besværligt!

Nu ku du fx lave en pesto (rucola eller skvalderkål), en god salat måske med spiraler eller gudeskøn brocolisalat.
Eller et par brocoliklatter...

Du kan også røre dig en marinade at pensle din steg lidt med, hvis du lyster. Her er en paleo barbercue marinade, som er vores favorit.

Du ku også bare skynde dig, at bikse en coleslaw og lege videre med ungerne eller kysse på manden!

Eksempler på steg, vi smider i:
Oksefilet
Okseculotte
lammekølle
lammebov
kalkunbryst
hel kylling
hel and (hver jul fx)
flæskesteg


Ingen kommentarer:

Send en kommentar