Paleolivet: Ristede rødbeder med mynte og gedeost

mandag den 25. juni 2012

Ristede rødbeder med mynte og gedeost

Har lige sendt denne opskrift til min svigermor, fordi jeg bestemt mener den bør udbredes :-)
Men så tænkte jeg, hvorfor nøjes med ad dele sin begejstring med en, når man kan dele med mange.

Jeg har fundet den hos Summer Tomato, hvor billedet også er fra.

Her er min oversættelse af opskriften:
• 1 bundt rødbeder (ca 3 store)
• 1,2 dl friske mynteblade, løst pakket• ca 1/4 rulle gedeost (smuldret) (Jeg købte min i Brugsen)
• Olivenolie• Hav salt
Forvarm ovnen til 200.
Skræl rødbeder og skær i tern (ca 1 cm, men ikke så vigtigt)
Tilsæt 1-2 spsk olivenolie og drys med salt - rør rundt så det hele er dækket.
Fordel i et enkelt lag i en stor bradepande (brug bagepapir el lign under). Bag midt i ovnen, indtil rødbederne er møre og har et glaseret udseende, omrøring hver 10-15 minutter. Det  tager cirka 40-55 minutter.
Rødbeder køles ned, når de er næsten kolde, skal de blandes med myntebladene, som du har strimlet fint
(Gem evt lidt til pynt)

Ved hjælp af en gaffel, smuldres  gedeost i en lille skål eller tallerken (Jeg skar altså min med en lille kniv). Når salaten er helt kold og klar til servering, tilsættes gedeosten og pynten.

NAM NAM - kan spises til næsten alt. Denne her blev spist til grillede oksebøffer og grøn salat.
 
(Hvis du tilsætter osten mens rødbederne er varme, bliver den lyserød og flyder ud. Det smager fint, men ser ikke så pænt ud!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar