Paleolivet: Den supernemme regnbue laks.

lørdag den 25. februar 2012

Den supernemme regnbue laks.


Tak til min kollega Maria, som har taget dette skønne billede.


Jeg kan rigtig godt li laks. Uhmm. Men engang i mellem kommer jeg til at købe de der stakkels frosne sager nede i Netto eller Brugsen. Det er bare skuffende hver gang.

Men her engang i sidste uge, skulle vores Brugs fiskehandler pludselig af med disse, inden de blev for gamle, så fik sådan en fersk lakseside til en fornuftig pris. Inspireret af noget jeg har set i en kogebog, jeg ikke kan huske hvad er for en, lavede jeg 3 farvet laks i ovnen.
Det var meget populært ( bortset fra at Silje ikke ku li den sorte del).

Det her er aftensmad der er virkelig latterlig nem at lave. Du kan derfor sagtens tilføje en god salat, hvis du ikke skal tømme opvaskemaskinen og lege med dine børn, mens laksen er i ovnen :-)

Opskrift på dagens Paleo /stenalder menu:

 

Regnbuelaks m grønt


1 lakseside
røget paprika (eller paprika)
gurkemeje
jomfru i det grønne / nigellafrø (eller birkes)

Tilbehør
Et bundt asparges
2 broccoli hoveder.

Tænd ovn på 180 oC
Smid et stykke bagepapir (vi bruger de der genbrugsnogen) i bradepanden. Smid laksen oven i, med skindsiden ned mod bagepapir. På den lange led drysser du krydderier i 3 ca lige brede striber, så laksen bliver 3 farvet. (Du må gerne være kreativ og tilføje flere farver, som Maria har gjort på det øverste foto)
Giv derefter et par vrid med saltkværnen over det

Smid herligeheden i ovnen og giv den ca 20 min alt efter tykkelse.

Tilberedning af grønt
Nu skal du skylle brocolli og asparges. Knæk enderne af aspargesne - altså den triste ende, lige der hvor de knækker nemmest. Jeg er altid lidt bange for at knække for meget af og smide god asparges ud, så jeg fedtspiller lidt og står forsigtigt og bøjer i dem, fra den kedelige ende i små ryk.

Asparges koges et par minutter i saltet vand. Tages op og forkæles gerne med en stor klat smør.

Brocollien skæres mindre buketter og stilken skæres i små stykker ( alternativ anvendelse af broccoli stilk, er at "skrælle den" med en kniv, skære den i stænger og snacke den sammen med ungerne, mens du venter på maden).
Balladen dampes til den er mør som du kan li den - formentlig et par minutter.

Thats it!
Resten af tiden leger du bare med ungerne eller drikker vin med din mand (hvis altså det er din snyde-nyde dag, ikk!).

Grønsagskræsne unger kan evt. få kartofler til.
Velbekommen.

Vil du se flere opskrifter med laks?
Supernem ovnbagt laks med trylle-krydderi
Laksetærte med fersk laks
Indisk lakseret

Status på min rejse gennem Paleolivet.
Har haft stress travlt og været tvunget til at springe noget træning over. Men gav den gas fredag morgen, for første gang i denne uge. Nu er jeg helt øm.
Vægten er faktisk faldet ml ½-1 kg siden jeg satte målet med de 2 kg, så det skal nok komme.

Paleolivet - elsker det stadig. Elsker at jeg har energi til at komme igennem dagen. Synes det er blevet så meget nemmere at sige nej til de dumme ting. Man vænner sig simpelthen til at de ikke er en del af ens liv og pludselig er det bare helt ok. (Det er stadig liiidt svært, når manden hiver de nybagte boller ud af ovnen)
Men et bedste er måske, at jeg ikke længere synes det er så arbejdskrævende, som det var i starten. Er blevet bedre til at finde på hurtige løsninger, som er gode for mig.
(A pro po hurtige løsninger. Vidste du, at du får en pdf med 7 hurtige paleo-opskrifter, når du tilmelder dig nyhedsbrevet? Det foregår lige her: Lad mig blive VIP. Tilmeld mig nyhedsbrev )

Vi ses!
Hulehilsen Malene
Paleo opskrifter som er mælkefri, glutenfri og sukkerfri.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar