Paleolivet: 10 paleo opskrifter med græskar

torsdag den 9. oktober 2014

10 paleo opskrifter med græskar



Det er græskar tid. Jeg får leveret det ene Hokkaido efter det andet i min grøntkasse.
En gang blev jeg helt træt, bare ved synet. Det er jo sindssygt så hårdt, det er at skrælle sådan et græskar /Hokkaido / butternut.

Derfor vil jeg starte med at afsløre DEN STORE GRÆSKAR HEMMELIGHED:
.. Den er..
...
...
.. du behøves overhoved ikke skrælle dit græskar!!!!
  Det er fino bambino bare at skrubbe skallen ren og igangsætte mordforsøget med at flække den. (Brug en STOR kniv). Så er det bare at snuppe en spiseske og skrabe kerner og trevler ud. Skrællen skal nok blive blød og lækker under tilberedningen - lige til at spise.

Så langt så godt. Så skal fætter græskar jo bruges til noget. Her får du 10 gange inspiration til anvendelse af dit græskar.

10  Paleo opskrifter med græskar /Hokkaido /butternut


Græskar-fritter
lavet af Hokkaido. Savler bare ved tanken!
Og så er de altså super nemme at tilberede!







Hokkaido suppe
En rigtig efterårsklassiker med masser af variationsmuligheder.
Her en dejlig mælkefri udgave.




Græskar-kage
Græskar er sundt. Græskar er lowcarb.
Jamen, så kan kagen da ikke andet end at blive sund.




Butternut chips
Indrømmet - det koster mere arbejde end at hive chips ud af en pose. MEN! Det smager bare yummi godt.
Og så er der tale om chips du kan spise med ægte god samvittighed!
Win-Win



Hokkaidokage med æbler
Hvis du tænker, at jeg snart burde lave den kage igen, så jeg kunne få taget et ordenligt billede, af den færdige kage.. Så tænker du det samme som jeg.
Men det er jo svært, når en kage er så god, at den forsvinder som dug for solen på ingen tid.


Æble-græskar morgenmads æggekage
Uhm. Denne her har jeg ikke lavet, siden jeg gennemførte min første og eneste Whole30. Det er egentlig en skam.
Derfor bagte jeg også nogle græskar den anden dag.
Og lagde dem i en pose i køleskabet.
Og glemte alt om dem.. = ingen græskar-morgenmad til mig :-(


Ovnbagt torsk med græskarcreme og kantareller
Det lyder simpelthen som en super lækker kombi. Jeg har ikke prøvet den endnu. Men jeg tror det kommer. Er du mælkefri, så laver du den bare med kokosmælk i stedet for fløde.




Vanløseblues tager de flotteste billeder. Se bare billedet her.
En rigtig efterårsret - nem og sund








Ovnstegt kylling på butternut (fra Årstiderne)
Retten her er oprindeligt med brune ris. Dem vil jeg pille ud, og i stedet køre en gang hvidkål til "ris/bulgur"-størrelse i min foodprocessor. Steg det i lidt klaret smør og giv det en kop vand, så de bliver dampet møre. Server i stedet for ris.




Bagt græskarpuré med vilde svampe
Der er ikke mange vegetardage i mit Paleoliv. Men har du lyst til den dag uden kød, så er dette en mulighed. Måske sammen med en gang kernebrød.
Ellers er det fint både til tilbehør eller forret.




Hulehilsen Malene

Psssstttt!!!
Har du lyst til at følge bloggen, kan du bruge bloglovin!
Eller du kan vælge at få ekstra tips og tricks til køkken og sundhed ved at skrive dig på VIP-listen. Som velkomst får du en e-bog med et par hurtige nemme middagsretter OG en e-bog med flere æbleopskrifter! Så er det her du klikker:  Lad mig blive VIP. Jeg vil være med



Det med småt:
Kyllingefoto By SOMMAI, fra http://www.freedigitalphotos.net/
Græskarfoto By criminalatt, fra http://www.freedigitalphotos.net/
Mælkefri, sukkerfri, glutenfri, kornfri.

1 kommentar:

  1. Tusind tak for de søde ord! Det før mig super glad!
    Jeg håber du får bagt græskarbollerne - de er virkelig gode!

    God dag
    Kg maria

    SvarSlet