Paleolivet: Om at overleve en uges skiferie, hvor det ser ud til at alle andre lever af pommes frites og schiwasser

mandag den 24. marts 2014

Om at overleve en uges skiferie, hvor det ser ud til at alle andre lever af pommes frites og schiwasser


Hele hulefamilien har lige været på en überskøn skiferie i Wagrain. Jeg siger jer det var godt. Solen skinnede og temperaturene var højere end hjemme i Danmark (så sneen blev lidt blød). Ungerne er blevet nogle hajer på ski og teenageren kan endelig løbe fra sin mor, bare der er pukler nok ;-)

Men altså, det er ikke let at være sund i sådan en uge. Og måske er det heller ikke så vigtigt?

Vi spiser som regel frokost på en restaurant et sted på bjerget og der sidder jeg så og stirrer på menukortet på udkig efter det "mindst dårlige". For alle andre synes åbenbart, at det er fedt at leve af fritter, burger, pølser, toast og spaghetti bolognese. Både mine børn og min mand synes i hvert fald det er en fest - og de får lov. Vi er nemlig på ferie. Og vores filosofi er at, det handler om at leve sundt og fornuftigt til hverdag, så kan kroppen sagtens klare at man skejer ud, når man er på ferie. Især en ferie fyldt med motion.
At så både teenageren og den 7-årige har fået bumser nu, ja det er jo prisen.

Jeg valgte for det meste en Gullasch suppe, som Østrigerne altså er rigtig gode til at lave. Nogle dage spiste jeg også lidt af brødet til suppen. Andre dage fik jeg salat med kylling og en enkelt dag, havde vi madpakkedag, og jeg spiste det sidste medbragte stenalderbrød kombineret med noget almindeligt brød og æble og frugt.

Men selvfølgelig er der flere synder. Det positive er, at så længe jeg kører på ski fra kl 8.30 til kl 15.30, så kan mit blodsukker sagtens klare udskejelserne, og jeg blev ikke overmandet af den voldsomme træthed og utilpashed, den slags kost ellers giver mig.

Synder fra min skiferie:
Øl - dejlig kold øl - ah!
Peanuts
7 pommes frites (det var nemt at begrænse, jeg kan egentlig ikke li dem)
4 stykker Østrigsk bondebrød med ost og dejlig delikatesse skinke
Rugknækbrød med Nutella (1 stk hver morgen, uha en ægte feriesynd)
Ris (anser jeg ikke for en rigtig synd, når der er så meget motion på programmet)
Vingummier
Pizza´er sidste aften (af nød, ikke med min gode vilje)

Pris:
+ 1 kg
sukkercravings

Var det det værd? Yeps!

Det skal også være ferie for mig og derfor prioriteres mindre tid på madlavning.

Men en del ting fra vores Paleoliv, tager vi med os på skiferie. Fx har vi de sidste par år, boet i lejlighed. Det giver os mulighed for at lave mad i eget køkken. Hver morgen serveres æg og bacon/pølse/skinke, så vi får lagt en god bund. Jeg tænker stakkels de børn, der bliver sendt afsted ud på bakkerne med en lille semler (Østrigsk hvidt rundstykke) med Nutella i maven. Nuj, de må blive sultne lang tid inden frokost.

 Og jeg har som regel forberedt et par ting hjemmefra:

Vi har næsten altid nødder med i tasken til en hurtig snack. De mest populære er de ristede som de ristede mandler:
http://paleolivet.blogspot.dk/2012/09/sknne-ristede-mandler-pa-den-nemme-made.html
eller de ristede cashews:
http://paleolivet.blogspot.dk/2013/07/ristede-cashewndder-pa-den-nemme-made.html

 
Og jeg havde bagt et Paleo-rugbrød tilføjet revne gulerødder til at spise noget af al den lækre Østrigske pålæg på. Det jeg fik bikset sammen minder utrolig meget om det her:
Det kan laves i god tid og fryses ned, hvis du har travlt op til ferien. (Det kan nødderne også, hvis du kan lade være med at spise dem inden da!)
 
Desuden medbragt jeg: kokosolie - det lille glas af den der er linket til, kakaopulver, dadler, Salt, alle mulige krydderier inkl. hvidløgspulver, som jeg ellesr kun sjældent bruger, efter jeg har fået min sindssygt effektive hvidløgspresser. Og så min stavblender. Det er fordi, jeg er blevet sygt forelsket i Jeannettes choko-latte og tænkte, at det var alle tiders undskyldning for at lave varm kakao, det der med at være på skiferie. Har du endnu ikke prøvet den varme kakao, finder du opskriften her:
 
Til rejsen (med fly) havde jeg bagt en portion af Jeannettes lækre pizza-snegle og skrællet en pose gulerødder og lavet agurkestænger. Pizzasneglene var MUMS.
Hendes opskrift er her:
http://madiharmoni.dk/pizzasnegle/
 
 


Nu er jeg glad og hel og fyldt med D-vitamin fra solens stråler - hjemme igen! Jeg har været en lille smule depri her på det sidste, så det var virkelig et tiltrængt afbræk.
Men det er skønt, at få nogle flere grønsager og færre carbs i sin kost igen, men mindre fedt at sidde stille en masse timer bag skrivebordet.

Bonus-info:
Vidste du at man snildt kan køre 60 km/h på ski, når man gir den gas?
Er der sne nok på bjerget, kan man sagtens stå på ski, selv om det er +17 oC!
Når der er meget sol, er det også en god ide, at tage solcreme i nakken ;-)

Hvis du tænker, at en udskejelse a la ovenstående, ville få dig til at falde direkte fra din dejlige sunde livsstil, så læs evt. mit indlæg om de 6 udfordringer der kan få dit til at falde af Paleovognen - og hvad du kan gøre ved det. Det finder du her:
http://www.paleolivet.blogspot.dk/2014/03/6-udfordringer-der-kan-fa-dig-til-at.html

Tak til dig der hold ud så langt, det var en ordentlig smøre, af den lidt mere personlige slags.
Jeg lover næste indlæg bliver en opskrift!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar