Paleolivet: 6 udfordringer der kan få dig til at falde af "Paleo-vognen" .. og hvad du kan gøre ved det.

søndag den 16. marts 2014

6 udfordringer der kan få dig til at falde af "Paleo-vognen" .. og hvad du kan gøre ved det.

I dag -  6 udfordringer i forhold til den sunde livsstil - og hvad du kan gøre for at imødegå dem. Især nr.3 er en udfordring jeg jævnligt slås med.

Du kan mærke, at denne her livs-stil er den rigtige for dig. At spise stenalderkost eller naturlig mad giver dig et bedre humør, en flottere krop og vigtigst af alt en mere stabil energi gennem dagen.

Og alligevel falder du af vognen og spiser pludselig alt muligt skrammel og sukker, selv om du godt kan mærke, at du får det værre og værre!

  • Spørger du dig selv hvorfor og hvordan du undgår det?
  • Vil du gerne have et par fif til hvordan du holder ved?
Så læs med her:

*********De 6 udfodringer: *************************************

1) Det bliver for kompliceret.
Din mad indbefatter alle mulige speciel ingredienser, der koster en formue og er umulige at skaffe (hvis du ikke lige er typen der gider vente en uge på at få varerne sendt fra en eller anden web-shop i hvert fald.) Pludselig kan du bare ikke overskue andet end at koge en gang pasta.
Løsning: GLEM ALLE DE FANCY RETTER. Husk på at Stenalderkost helt basis bare er at spise grønt og kød/fisk. Lav en wokret med lynstegt grønt og kød. Tænd ovnen og kør en gang rodfrugter og steg af. Spis en gang kødsovs på toppen af en gang dampet broccoli.

*************************************************
2) Manglende indkøb.
Skabet og køleskabet er tomt for Paleo-egnede sager. Der er kun knækbrød og Nutella tilbage i skabene og du er sulten.
Løsning: Det må jo ikke ske! Sørg for altid at have nødder/mandler og grønsager der kan holde sig lidt længere tid, fx gulerødder. Fyld din fryser med frostgrønt. Rejer er også geniale at have klar i fryseren, fordi de er hurtige at tø op. Og en dåse med tun af nogenlunde kvalitet, kan også gå som nød-mad. Er du døden nær af sult, så snup en kop the/kaffe med kokosolie eller smør i, mens du tænker over hvad der vil være fornuftigt at spise. Tænk ud af boksen!

*************************************************
3) Manglende planlægning.
Du skal være ude af huset hele dagen og har intet medbragt. Alt spiseligt der kan købes er junk a la hapsdogs og pizza. Eller i skal være til et arrangement om 20 min og du har stadig ikke den fjerneste ide om hvad i skal have til aftensmad.
Løsning:  Der er ingen vej uden om, at blive bedre til planlægning, når man vil undgå denne verdens uendelig udbud af virkelig dårlig kvalitet fødevarer. Lær at kigge i din kalender og tænke lidt frem. Og lav evt. en liste til dig selv over retter der 1. Er lynhurtige at lave (Det kunne være ting som kålgryde og kylling i kokosmælk). 2. Er egnede til at have med på farten (De kunne være ting som æggemuffins og rå grønsager/nødder/frugt/kogte æg). Så kan du lige kaste et blík på listen, når du er ved at gå i panik og ikke kan komme i tanke om, hvordan du læser udfordringen.

*************************************************
4) Sult og fristelser.
Kl er 14 og du er rocker sulten for du sprang frokosten over. Men nu kommer din kollega lige der med en lækker kage. Den kan man ikke sige nej til. Og når man først har spist et stykke, kan man jo ligeså godt nuppe et mere.
Løsning: Først og fremmest, lad være med at springe frokosten over! Og har du spist kagen, så tilgiv dig selv, men husk at mærke efter hvordan du har det bagefter. Og tænke over, hvad du egentlig gerne ville have haft i stedet for! Min erfaring er, jo flere gange man har prøvet at mærke bagefter følelsen i kroppen, jo mindre har man lyst næste gang. Desuden bliver jeg lettere lækkersulten om eftermiddagen, hvis jeg ikke har fået fedt nok til min frokost.

*************************************************
5) Konsekvent "alt eller intet" tankegang.
Nu har jeg alligevel spist det ketchup med rigtig sukker i, så kan jeg ligeså godt opgive og spise alt det andet også. Man kan godt blive så "hellig" omkring sin mad, at man hele tiden ender i vanskelige situationer, hvis man ikke engang i mellem er i stand til at finde den mest optimale løsning, blandt de muligheder man har.
Løsning: Stræb efter i en hver situation at gøre det bedst muligt. Og husk at jo mere af det gode brændstof du hælder på kroppen, jo mindre betyder det, hvis der sker en svipser en gang i mellem. Du er stadig mange gange sundere og kærligere ved din krop, end de fleste andre. En gang i mellem er man også nød til at spise et eller andet af høflighed, og så længe man ikke bliver syg af det, så går det nok. Det er faktisk lidt af en kæphest for mig, at man ikke skal blive så fanatisk, at man til ender med at køre sur i sine egne begrænsninger.

*************************************************
6) De skeptiske råber højere end de imponerede.
..Uha. Det kan godt være lidt anstrengende. Efter mange års indoktrinering sidder det dybt i de fleste mennesker, at fedt er roden til alt ondt. De fleste mennesker, føler stadig de har spist sundt og fornuftigt, når de har indtaget 3 stykker rugbrød med pålæg af mishandlet, penicillin pumpet gris, med diverse tilsætningsstoffer, sammen med en humpel agurk og 1 tomat. Og der sidder du med din hønsesalat stinkende fyldt med mayo og grønsager og vafler. De tror du falder død om, med forhøjet kolesterol om et øjeblik.
Løsning: Enten kan man vælge, at kunne sin teori og give dem den lange tur om blodsukker, insulinbelastninger, antinærringsstoffer osv. Eller man kan simpelthen bare glædesstrålende fortæller, hvor meget bedre man har det efter man har skiftet kost. At man har fået mere energi og ikke falder sammen om eftermiddagen. At man trods indtag af mayonnaise og dyrefedt, ikke tager på.
Jeg foretrækker normalt den sidste, fordi den første sjældent vinder rigtig gehør. Det bliver simpelthen for nørdet.

*************************************************


Hvilken 1 af de 6 fælder, er din største udfordring?
Min er nr 3 - jeg arbejder hårdt på at gøre det bedre. Det er jo bl.a. derfor jeg laver alle de madplaner.

Måske kan du også have glæde af at læse Gode råd til stenalderkost!

Kig forbi og sig Hej på facebook! www.facebook.com/paleolivet


1 kommentar:

  1. Hvor synes jeg at det her er et brandgodt indlæg.
    Jeg synes det sværeste er at sige nej til folks omsorgsfulde og kærlige madlavning.
    Før tiden faldt min verden sammen når jeg havde spist offroad og jeg tænkte så kan jeg lige så godt bare hoppe i- - idag så tænker jeg PYT om lidt er du på rette kurs igen- jeg nyder det jeg ikke ligefrem bliver syg af :)
    Så måske 4 :)

    SvarSlet