Paleolivet: Rabarbertærte fra Zigzaglyn

torsdag den 20. juni 2013

Rabarbertærte fra Zigzaglyn

Rabarbertærte mælkefri, uden mel, uden sukker. YES! Den snupper vi.
Og den smager fantastisk!!

Efter jeg er gået sukkerfri, har jeg haft et lidt anstrengt forhold til de der rabarber, der vælter så fint op ude i min have. For hvad gør man lige? De er jo uspiselige uden sødning.

Ja, det fandt jeg svaret på hos Zigzaglyn. Man laver denne rabarbertærte!

Sådan laves rabarbertærten

Opskriften er består af 3 arbejdsprocesser.

1. Lav rabarbercreme
2. Lav tærtebund
3. Lav kokosflødeskum og vend det med afkølet rabarberkompot.
Men allerførst må du igang med at stille en dåse kokosmælk i køleskabet!

Til rabarbercreme:
1 bundt rabarber
1-2 tsk vaniliepulver
10-15 friske dadler
evt lidt vand

Rabarber skæret i mindre stykker og koges med dadler og vaniliepulver til udkogt. Blend  med en stavblender og tilføj mere vand eller dadler indtil det er cremet og tilpas sødt.
Stil det på køl.

Til mandelbunden:
20 friske dadler
300 g mandler
2 spsk kokosolie
lidt salt

Blend det hele til en karamelagtigmasse i en foodprocessor. Læg bagepapir eller køkkenfilm i en tærteform og mas dejen ud, så den fylder hele bunden og lidt op ad siderne. Stil bunden på køl i min. 1 time - gerne længere.(Eller brug fryseren, så går det hurtigere)

Til Rabarberskum:
1 dåse kokosmælk. Den skal være alm. fed og uden tilsætningsstoffer
Helt KOLD rabarbercreme.

Tag kokosmælken ud af køleskabet og skrab nu KUN den hårde masse ud af dåsen - dette er "kokosfløden". Pisk kokosfløden i en skål, til den er luftig.
Vend ca halvdelen af rabarbercremen i kokosfløden.

Kagebyg:
Dæk mandelbund med resten af kompotten og fordel derefter rabarberskummet ovenpå.
Jeg pyntede med cacaonibs (det synes ungerne også var et hit!)

Familiens dom:
Bastian 11 år: Jeg kan godt spise hele kagen alene
Emil 13 år: Jeg vil også have mere
Silje 7 år: Jeg kan bedst li bunden. (Silje er ikke glad for syrlige ting)
Farmanden: mmmMMmmMM - mere
Paleokonen: Orh, stop mig lige please...

Som sagt har jeg ingen ære for opskriften. Det er http://zigzaglyn.blogspot.dk/ ´s opskrift!

Andre forslag til brug af rabarber:
Lav jordbær-rabarber marmelade.

* * Hulehilsen Malene * *

PS. Har du set, at man kan få en pdf "7 lynhurtige paleomåltider der kan være på bordet, på under ½ time", ved at tilmelde dig nyhedsbrev her.

1 kommentar: