Paleolivet: Hjerter i indisk karry - sund mad på den velsmagende måde!

onsdag den 3. oktober 2012

Hjerter i indisk karry - sund mad på den velsmagende måde!



Det er så lækkert - og billedet er desværre ret ringe, men tro mig!

Jeg er normalt ikke så vild med hjerter, men den anden dag lavede min mand denne ret og mummmms, siger vi bare!

Og så er det BILLIGT!! Så snup en sparedag, det kan jo godt være lidt dyrt at spise som en hulefamilie. (Men øh, start i god tid, de skal have tid til at simre 1 times tid)


Opskriften kommer her og den er KRAFTIGT inspireret af "Suveræn simremad" af Sonja Bock og Tina Schefterlowittz, som efter min mening også er fantastiske kogebogsskribenter!




Hjerter i Indisk Karry


Sådan gør du:
6-700 g rensede svinehjerter (eller kalv)
1 tsk stødt koriander
5 hele nelliker
3 store løg
1 grøn peberfrugt
2 spsk finthakket frisk ingefær
1 chili, original opskriften siger grøn, men rød fungere fint
1 kanelstang
3 tsk gurkemeje
4 laurbærblade
2 limelbade (eller limesaft)
1 ds flåede tomater
1 ds kokosmælk (eller hjemmelavet, ser her hvordan: Lav selv kokosmælk)
Ca ½ dl vand
Salt og peber

Rens hjerterne, hvis slagterkaj ikke har ordnet sagen for dig. Skær dem i små stykker.
Løg og peberfrugt laves til tern
Svits løg i dit foretrukne fedstof et par min. Ved middel varme. Tilsæt alle krydderierne, rør rundt et par gange. (Du kan evt støde nellikerne i en morter først).
Tilsæt tomater, kokosmælk og vand + hjerterne og lad hele baduljen simre under låg i en times tid, mens du laver blomkålsris og ellers hygger dig med familien! 

Peberfrugten skal i undervejs. Helst når der er ca. 15 min tilbage, men der sker ikke noget, hvis du smider den i før, hvis du synes det er nemmere.
Smag til med salt og peber, når hjerterne er møre og server med blomkålsris og evt. en grøn salat.

Mums og velbekomme.

Familiens dom:
Manden: Nuj, det er godt, det skal vi ha igen.
Bastian: Det smager rigtig godt
Silje: Jeg kan kun li kødet, sovsen er for stærk (der var liiidt meget chili i)
Mor: Ahmme namme. Skønt, den laver vi snart igen.

Kærlig Hulehilsen Malene

Flere eventyr med indmad? Prøv
Indiske hjerter i stegeso (Minder en del om denne, men laves i stegeso)
Hulehilsen Malene


 
PS.  Jeg har lavet en guide med 
"Tips til din stegeso".
 Du kan hente den gratis HER

1 kommentar: