Paleolivet: Frokost. Og lidt om til- og fravalg.

tirsdag den 6. marts 2012

Frokost. Og lidt om til- og fravalg.

Min hjemmebiksede frokost. Alt godt fra køleskabet.

Hvad spiser du til frokost? Synes du stadig, at rugbrødsmadder er det eneste rigtige?  Jeg spiser næsten altid salat med kød eller fisk når jeg arbejder hjemme. Mums.

I kantinen er det også nemt, der tager jeg bare noget kød og eller fisk og en masse grønt fra den lækre buffet.

Hvad så med børnene? Ja, dem har jeg altså ikke sat på 100% stenalderkost. De spiser stadig rugbrødsmadder (og der skal mange til, at mætte de drenge) sammen med en masse grønt og frugt og nødder.


Børnene trives fint med det, og på trods af en del læsning om Stenalderkosten og hvorfor man ikke skal spise korn, er det altså ikke lykkedes mig, at overbevise mig selv helt om, at rugbrød er "farligt" for sunde børn. Der findes også stadig situationer hvor jeg spiser rugbrød, men vi taler måske 1 gang på en måned.

Jeg spekulere nogengange på, om jeg nogensinde vil blive fanatisk (eller modig??) nok til at leve 100% dedikeret til Paleokost uden nogensinde, at få lidt af det forkerte? Men da jeg pt (marts 2012) tvivler, er der nok lang vej igen. Jeg er mere til 80/20 modeller, hvor fokus er på at 80% af maden skal være Paleo og så er der plads til udskejelser, når det er nødvendigt.

Jeg føler dog på ingen måder, at jeg sådan glider længere og længere væk fra den oprindelige ide, som man ellers godt kan gøre, ved lige at tillade sig selv lidt flere undtagelser hele tiden.

Frokost en tilfældig dag i kantinen. Jeg er lidt heldig, ikk?
Generelt tror jeg, at det, at forskellen på min energi og "vågenhed" om jeg spiser den mad, som kroppen er beregnet til at arbejde med, eller al det forarbejdede og alle kulhydraterne, er så stor og tydelig for mig, er en stor hjælp til at fortsætte den sunde paleobaserede linie.

Og så det, at der faktisk er flere og flere af de "usunde sager", jeg slet ikke kan li mere.

Samtidig arbejder jeg konstant for at finde en model der passer til netop mig. En model, hvor der fx er plads til en rugbrødsmad i panik stunder og lidt vin i weekenden.
Ud over salat, kan wraps af kålblade være en god frokostløsning. De kan fyldes med kødrester eller tunsalat eller lign og lidt grøntsager.


ER DU IKKE HELDIG NOK; TIL AT HAVE EN KANTINE?
Så kan du måske have glæde af Paleolivet madpakkebog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar